Formule 1

Lewis Hamilton laat bommetje vallen over ontslag bij Ferrari

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton / GettyImages

Hamilton in zwaar weer bij Ferrari.

Lewis Hamilton beleeft een moeizame zomer. Na een teleurstellende twaalfde plaats in de Grand Prix van Hongarije blijft er weinig over van de glans waarmee hij ooit de F1 domineerde.

De zevenvoudig wereldkampioen heeft duidelijk meer aan zijn hoofd dan alleen het racen. “Er speelt veel achter de schermen dat niet goed is,” vertelde hij voor de camera van Sky Sports.

110 of 130 km/u: dit is hoeveel geld je écht bespaart op de snelweg

Lees ook: 110 of 130 km/u: dit is hoeveel geld je écht bespaart op de snelweg

Vreemde uitspraken

Zijn uitspraken op zaterdag, waarin hij zichzelf waardeloos noemde en zelfs suggereerde dat Ferrari beter een andere coureur kon zoeken, waren op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Het was opnieuw een vroegtijdige exit in Q2 en zijn race op zondag bracht daar geen verbetering in. Hij verloor posities bij de start en kon amper terrein goedmaken.

Ook raakte hij betrokken bij een incident met Max Verstappen, maar de Limburger kreeg uiteindelijk geen straf.

Hamiltons teamgenoot Charles Leclerc leek aanvankelijk op weg naar de winst. Hij vertrok vanaf pole en leidde lang, maar zag zijn race instorten na een technisch mankement aan het chassis (al denkt George Russell dat er iets niet legaal was).

De Monegask verloor veel grip en was gefrustreerd over de boordradio: “Het is niet meer te besturen. Niet te besturen. Het wordt een wonder als we op het podium eindigen.”

Uiteindelijk werd hij vierde, na ook nog eens een tijdstraf van vijf seconden te hebben gekregen vanwege onvoorspelbaar rijgedrag tegenover George Russell.

Lando Norris trok aan het langste eind in Boedapest. Hij reed een uitgekiende éénstopstrategie en won de race, voor Oscar Piastri en George Russell. Leclerc viel dus net buiten het podium, ondanks zijn sterke begin.

Ferrari-teambaas Fred Vasseur nam het na afloop op voor Hamilton. Volgens hem is de Brit vooral gefrustreerd, maar nog lang niet verslagen.

“Ik hoef hem niet te motiveren. Hij eist gewoon ontzettend veel van zichzelf. Dat hoort bij iemand van zijn kaliber.”

Vasseur gaf toe dat het team risico’s nam met de bandenkeuze en strategie van Hamilton.

“We begonnen op de harde band, dat is altijd een gok. Maar als je vanaf P14 start moet je iets anders proberen. Helaas pakte het niet goed uit.”

Op de vraag of hij er bij de Dutch GP eind augustus weer bij is, bleef Hamilton voorzichtig. “Ik kijk ernaar uit om terug te komen. Hopelijk ben ik er dan weer bij,” zei hij.

Bij Ferrari rommelt het, en de zomerpauze komt geen moment te vroeg.

Populaire vakantiebestemming voert boete van 600 euro in voor overnachten in campers en caravans buiten toegestane plaatsen

Lees ook: Populaire vakantiebestemming voert boete van 600 euro in voor overnachten in campers en caravans buiten toegestane plaatsen

Niemand zag dit aankomen: Maserati wil deze legendarische motor laten terugkeren

Lees ook: Niemand zag dit aankomen: Maserati wil deze legendarische motor laten terugkeren

Laatste nieuws

Lees meer nieuws