Formule 1 Mercedes verdient fortuin in F1: dit is de recordwinst van 2025 Toto Wolff / Getty Images Door Nathan van Jaarsveld Vandaag om. 22:02 F1 nieuws Mercedes Toto Wolff Mercedes boekt recordwinst in Formule 1 dankzij budgetplafond en groeiende sponsorinkomsten. Het Formule 1-team van Mercedes heeft opnieuw een financieel topjaar achter de rug, uit het nieuwste jaarverslag van Mercedes-Benz Grand Prix Ltd blijkt dat de Duitse renstal in 2025 een nettowinst van 133,1 miljoen pond heeft gerealiseerd. Omgerekend komt dat neer op ongeveer 157 miljoen euro, waarmee Mercedes de meest winstgevende Formule 1-organisatie ooit lijkt te zijn geworden. De winst ligt aanzienlijk hoger dan de ongeveer 139 miljoen euro, die een jaar eerder werd geboekt. De cijfers bevestigen hoe sterk het economische model van de Formule 1 is veranderd sinds de invoering van het budgetplafond, waar topteams vroeger honderden miljoenen euro’s konden uitgeven in de strijd om kampioenschappen, zijn de kosten tegenwoordig veel strakker gereguleerd. Tegelijkertijd blijven sponsorcontracten, commerciële inkomsten en prijzengelden wel stijgen, wat ervoor zorgt dat succesvolle teams een steeds groter deel van hun omzet kunnen omzetten in winst. Lees ook: Niemand zag dit aankomen: Maserati wil deze legendarische motor laten terugkeren Economische model Formule 1 ijzersterk De totale omzet van Mercedes kwam in 2025 uit op omgerekend circa 748 miljoen euro, vrijwel gelijk aan dat van het voorgaande jaar, opvallender is dat in 2025 de operationele kosten verder daalden. Die gingen van 449,3 miljoen pond naar 423,5 miljoen pond, een afname van omgerekend ruim 30 miljoen euro en dat gebeurde ook nog eens ondanks hogere investeringen in onderzoek en ontwikkeling voor toekomstige auto’s en technologie. Een factor die volgens Britse media waarschijnlijk heeft bijgedragen aan de verbeterde winstgevendheid is het vertrek van Lewis Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen reed in 2024 zijn tot nu toe, laatste seizoen voor Mercedes alvorens hij overstapte naar Ferrari. Hamilton behoorde jarenlang tot de best betaalde sporters ter wereld. Zijn opvolger Kimi Antonelli begon zijn Formule 1-carrière met een aanzienlijk lager salaris. Daardoor kon Mercedes besparen op een van de grootste kostenposten binnen het team. Artikel gaat verder onder de afbeelding. Mercedes-teambaas Toto Wolff / Getty Images Toch stegen de totale salariskosten juist fors. Die namen toe van 125 miljoen pond naar 157,5 miljoen pond, omgerekend ongeveer 186 miljoen euro. Dat lijkt tegenstrijdig maar heeft waarschijnlijk te maken met bonusregelingen. Mercedes eindigde in 2024 als tweede in het constructeurskampioenschap. Bij dergelijke prestaties ontvangen medewerkers vaak aanzienlijke prestatiebonussen. In de Formule 1 kunnen die oplopen tot duizenden euro’s per werknemer. Ook de leiding van het team profiteerde van het sterke jaar. De best betaalde bestuurder ontving 9,53 miljoen pond, ongeveer 11,3 miljoen euro. Hoewel de naam niet officieel wordt genoemd, wordt algemeen aangenomen dat dit teambaas en mede-eigenaar Toto Wolff betreft. Artikel gaat verder onder de afbeelding. Kimi Antonelli wint de GP van Japan / Mercedes Wolff speelt al jaren een centrale rol in het succes van Mercedes en bezit daarnaast een aanzienlijk aandelenbelang in het team. De aandeelhouders zagen eveneens flinke bedragen binnenstromen. In 2025 werd 125 miljoen pond aan dividend uitgekeerd. Vervolgens werd in maart 2026 nog eens 120 miljoen pond goedgekeurd. Over de periode tussen 2023 en 2026 ontvingen de drie aandeelhouders, Mercedes-Benz, INEOS en Toto Wolff, elk ongeveer 140 miljoen pond aan dividenduitkeringen. Dat komt neer op ruim 165 miljoen euro per partij. Naast de financiële resultaten blijft Mercedes commercieel bijzonder aantrekkelijk voor sponsors. Volgens het jaarverslag genereerde de zichtbaarheid van de auto’s op televisie en online platforms in 2025 een reclamewaarde van 5,66 miljard dollar. Dat is omgerekend ongeveer 4,9 miljard euro. Daarnaast groeide het aantal volgers op sociale media met vier miljoen, wat de aantrekkingskracht voor nieuwe partners verder vergroot. Mercedes investeert ondertussen ook in de toekomst. Fabriek in Brackley wordt uitgebreid De fabriek in Brackley wordt uitgebreid met twee nieuwe gebouwen die naar verwachting in de tweede helft van 2026 worden geopend. De nieuwe faciliteiten zijn geïnspireerd op technologiecampussen in Silicon Valley en moeten de ontwikkeling van toekomstige Formule 1-projecten versnellen. De sterke financiële positie betekent dat Mercedes inmiddels volledig op eigen benen staat. Het moederbedrijf hoeft geen geld meer in het team te steken en ontvangt juist aanzienlijke dividenden. Met nieuwe sponsors voor 2026, een uitgebreid fabrieksterrein en de verwachting van hogere inkomsten uit prijzengeld lijkt de toekomst rooskleurig. De vraag is nu of Mercedes deze recordwinst de komende jaren verder kan vergroten. Dat zal mede afhangen van de sportieve prestaties onder het nieuwe technische reglement en van de salariskosten van coureurs en personeel. Vast staat wel dat Mercedes zich niet alleen op de baan maar ook financieel tot de absolute elite van de Formule 1 heeft ontwikkeld. Lees ook: Veel automobilisten kennen deze verborgen functie in hun achteruitkijkspiegel niet Lees ook: Joakim kocht de allerlaatste Saab-auto’s ooit rechtstreeks van de fabriek Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Niemand zag dit aankomen: Maserati wil deze legendarische motor laten terugkeren Formule 1 Veel automobilisten kennen deze verborgen functie in hun achteruitkijkspiegel niet Autonieuws Joakim kocht de allerlaatste Saab-auto’s ooit rechtstreeks van de fabriek Autonieuws Action verkoopt nu voor vier tientjes een gadget die onmisbaar is op de camping en in de camper Autonieuws Automobilisten opgelet: deze flitspalen blijken hartstikke nep Formule 1 Formule 1 voert zeldzaam protocol in voor GP van Oostenrijk
Autonieuws Action verkoopt nu voor vier tientjes een gadget die onmisbaar is op de camping en in de camper