Formule 1 Toto Wolff vreest dat Audi de Formule 1 verlaat als deze regel ingaat Foto: Getty Images Door T. Visser 29. maart 2025 Audi F1 nieuws Toto Wolff Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft zich uitgesproken over het idee van FIA-chef Ben Sulayem om terug de gaan naar de V10-motoren in de Formule 1. In een interview met Motorsport.com Italië zei Wolff: “Ik denk dat dit idee komt van mensen die zich zorgen maken over hun concurrentiepositie in 2026. In 2014 gebeurde hetzelfde. Toen bekritiseerden dezelfde mensen de nieuwe motorregels omdat hun motorleverancier niet competitief was.” Volgens Wolff speelt angst een grote rol in deze discussie. “Nu bouwen ze hun eigen motoren en ik geloof dat ze vrezen dat het niet goed zal gaan. Daarom begint de manipulatie en komt ineens de V10 als optie op tafel. Maar als Mercedes staan we altijd open voor gesprekken over de toekomst van motoren,” aldus Wolff. De Formule 1 introduceert in 2026 een nieuw motorreglement met duurzame brandstoffen. Sommige partijen zouden echter willen dat deze regels slechts drie jaar gelden in plaats van vijf. Wolff ziet dat niet zitten: “Het zou vreemd zijn als we merken als Audi aantrekken met een innovatief hybrideproject en dan ineens zeggen dat we het na drie jaar alweer veranderen. Dat maakt ons als sport onvoorspelbaar,” stelt hij. “Teams en fabrikanten moeten kunnen vertrouwen op stabiele regels. Dat is belangrijk voor investeringen en de lange termijn.” Lees ook: Zak Brown wil Carlos Sainz naar McLaren halen De nieuwe F1-auto’s in 2026 Over de nieuwe 2026-auto’s maakt Wolff zich geen zorgen, want volgens hem zal het publiek weinig verschil merken. “De mensen zullen een snelle auto zien met innovatieve aerodynamica. We hebben technologieën die energie terugwinnen aan het einde van de rechte stukken. Dat is niet nieuw,” zegt hij. “Er wordt paniek gezaaid over de nieuwe motoren, maar de Formule 1 heeft altijd technische oplossingen gevonden. Ik twijfel er niet aan dat het weer een spectaculaire show zal worden.” Het rijdersveld voor 2026 is grotendeels gevuld, maar George Russell heeft nog geen contract. Wolff ziet dat als een formaliteit. “Het is bijna een publiek geheim dat we hem willen behouden. We bespreken altijd de juiste voorwaarden voor zowel het team als de coureur,” aldus de teambaas. Speculaties over een overstap van Max Verstappen naar Mercedes blijven de ronde doen. Wolff pareert die geruchten door te benadrukken dat contracten meer omvatten dan alleen een zitje in de auto. “Er zijn veel factoren die meespelen. Het is een gestructureerd proces.” Na het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari koos Mercedes voor Andrea Kimi Antonelli als opvolger. Wolff legt uit dat deze beslissing al vaststond op het moment dat Hamilton zijn vertrek aankondigde. “Je kunt dan twee dingen doen: een ervaren rijder aantrekken of een jong talent een kans geven. Wij geloven in Antonelli en willen hem de tijd geven om te groeien,” zegt Wolff. Lees ook: Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is Lees ook: Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Zie meer nieuws Formule 1 Zak Brown wil Carlos Sainz naar McLaren halen Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is Formule 1 Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt Formule 1 George Russells bekentenis is muziek in de oren van Red Bull Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1 Formule 1 Viaplay maakt abonnement meer dan 7 euro duurder: dit is het gevolg
Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is
Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1