Formule 1

Schandaal dreigt: FIA ontdekt illegale voorvleugel bij F1-topteam

Schandaal dreigt: FIA ontdekt illegale voorvleugel bij F1-topteam
Tengku Taufik (l) en George Russell (m) vieren de zege in de Singapore Grand Prix / Shutterstock

Mercedes en Red Bull hebben sinds de zomerstop competitievere auto’s, het maakt de race spannend maar volgens Autoracer.it is niet iedereen blij.

Waar het F1-seizoen 2025 in de zomer nog leek te evolueren richting een relatief saaie eindfase met McLaren stevig aan kop bij de constructeurs en hun coureurs Piastri en Norris als de enige echte kanshebbers op de titel hebben Red Bull en Mercedes inmiddels het spel opnieuw opengebroken.

Dankzij gerichte technische updates, slimme interpretaties van het reglement en vooral het herintreden van flexibele voorvleugels, wisten beide teams recent het tij te keren.

Zeker de overwinningen van Max Verstappen in Monza en Bakoe en de zege van George Russell in Singapore, hebben niet alleen de kampioensstrijd opnieuw spannend gemaakt, maar ook aandacht gevestigd op een ontwikkeling die de FIA liever niet had teruggezien. Bewegende vleugelelementen.

In Singapore viel vooral de nieuwe voorvleugel van de Mercedes W16 op. Bij hogere snelheden bleken de flappen van de vleugel merkbaar naar achteren te buigen, een fenomeen dat men in de F1 kent als ‘flex wings’.

Door die buiging kon Mercedes in de langzame bochten rekenen op veel downforce, terwijl de vleugel op rechte stukken juist minder luchtweerstand bood. Dit leverde een beter evenwicht op in een auto die eerder te kampen had met een nerveuze achteras.

Zo denkt Mark Webber over de drama bij McLaren met Oscar Piastri

Lees ook: Zo denkt Mark Webber over de drama bij McLaren met Oscar Piastri

Mercedes maakt gebruik van een grijs gebied

Het is geen toeval dat Mercedes net hier een doorbraak boekte. De temperaturen in Singapore waren relatief mild, wat hielp om het problemen met de banden onder controle te houden.

In combinatie met de aerodynamische upgrades resulteerde dat in een veel competitievere auto met als beloning de tweede overwinning van het jaar. Volgens veel technische analisten heeft Mercedes met deze oplossing handig gebruikgemaakt van een grijs gebied in het reglement.

Hoewel de FIA met richtlijn TD018 flexibele vleugels wilde verbieden, blijkt het team uit Brackley opnieuw een manier te hebben gevonden om binnen de regels meer performance te vinden, zo meldt het Italiaanse Autoracer.it.

Red Bull bracht op zijn beurt eveneens een nieuwe voorvleugel mee naar Singapore. De ontwerpers onder leiding van Pierre Waché richtten zich vooral op de buitenranden van de vleugel, nabij de endplates.

Daar zorgden subtiele wijzigingen voor een sterker outwash-effect, wat de luchtstroom rond de voorbanden verbetert en de efficiëntie van de vloer verhoogt.

Volgens technisch directeur bij Red Bull Laurent Mekies diende deze update niet alleen het huidige seizoen, maar was ze ook bedoeld als test voor 2026. Omdat de aerodynamische en mechanische tools als windtunnels en simulatiemodellen grotendeels hetzelfde blijven volgend jaar, wil Red Bull nu al zekerheid dat hun ontwikkelmethodes betrouwbaar zijn.

“We moeten begrijpen of onze tools en methoden kloppen. Als de updates op de RB21 presteren zoals voorspeld, geeft dat vertrouwen voor het ontwerp van de 2026-auto,” aldus Mekies.

Deze aanpak is opvallend omdat Red Bull duidelijk kiest om te blijven investeren in 2025, ondanks de komst van nieuwe regels.

Terwijl Mercedes en Red Bull het gaspedaal intrapten qua ontwikkeling, koos Ferrari voor een meer afwachtende houding. Na een update aan de achterwielophanging van de SF-25 die teleurstellende resultaten opleverde, besloot men in Maranello de ontwikkeling voor dit seizoen stop te zetten.

Een geplande nieuwe vloer voor Bakoe werd geschrapt en ook updates aan de vleugels werden geannuleerd. Intern heerst het besef dat Ferrari op vlak van flexibele aerodynamica achterloopt op de concurrentie.

Technici binnen het team zouden zich niet comfortabel voelen bij het omzeilen van de beperkingen van de FIA-richtlijnen zoals TD018, wat verklaart waarom Ferrari niet meedoet aan de flex-wingrace.

Het resultaat is pijnlijk komt de Scuderia duur te staan. Ferrari is inmiddels ver teruggevallen in het constructeurskampioenschap en ziet concurrenten naderen. Het oorspronkelijke doel was het behalen van de tweede plek bij constructeurs en het is is verre van zeker dat Ferrari dat doel gaat halen.

De recente prestaties van Red Bull en Mercedes geven aan dat het seizoen nog niet voorbij is. Niet alleen zijn de overwinningen van Verstappen en Russell een signaal aan McLaren, ze onderstrepen ook het belang van blijven ontwikkelen. Zelfs in aanloop naar een compleet nieuw reglement.

Ferrari’s keuze voor stabiliteit en kostenbesparing lijkt op korte termijn strategisch riskant, zeker nu blijkt dat andere teams het resterende seizoen gebruiken als testbank voor 2026.

Wat ook duidelijk wordt is dat de strijd om technologische interpretatie weer volop aan de gang is. En als de FIA niet snel en duidelijk handelt rond het flexibele vleugelvraagstuk, zou 2026 wel eens kunnen beginnen met opnieuw grote verschillen in performance, gebaseerd op wie nu al het meeste durft te investeren.

‘Het ziet er niet goed uit voor Mercedes in 2026’

Lees ook: ‘Het ziet er niet goed uit voor Mercedes in 2026’

Ferrari-engineer met ‘vreselijk temperament’ krijgt te veel macht: Frédéric Vasseur moet ingrijpen

Lees ook: Ferrari-engineer met ‘vreselijk temperament’ krijgt te veel macht: Frédéric Vasseur moet ingrijpen

Laatste nieuws

Lees meer nieuws