Formule 1

Ferrari-engineer met ‘vreselijk temperament’ krijgt te veel macht: Frédéric Vasseur moet ingrijpen

Fred Vasseur
Fred Vasseur / GettyImages

Binnen het kamp van Ferrari rommelt het opnieuw.

De Italiaanse renstal zit midden in een interne machtsstrijd die steeds zichtbaarder wordt.

Volgens berichten uit de fabriek in Maranello staan de ingenieurs daar lijnrecht tegenover het team dat de races bijwoont. De kloof tussen deze twee groepen groeit namelijk met de week.

Tijdens het Grand Prix-weekeinde in Singapore hoopte Ferrari eindelijk weer eens te kunnen winnen.

In plaats daarvan vertrok men met slechts twaalf punten, dankzij een zesde plaats voor Charles Leclerc en een bestrafte Lewis Hamilton op plek acht.

‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

Lees ook: ‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

Een felle woordenwisseling

Volgens Motorsport Italia gaven de computersimulaties vooraf nog reden tot optimisme, maar al na de eerste training bleek dat de bodemplaat van de auto te hard sleet.

Om diskwalificatie te voorkomen werden er haastig noodoplossingen bedacht die het evenwicht van de auto verstoorden.

Leclerc was na afloop genadeloos in zijn oordeel. Hij verloor in de race terrein op Mercedes-debutant Andrea Kimi Antonelli en sprak over structurele fouten binnen het team.

Hamilton klaagde intussen over remproblemen en kreeg vervolgens straf voor het herhaaldelijk verlaten van de baan bij het verdedigen van zijn positie tegen Fernando Alonso.

De naam Matteo Togninalli, hoofd van de engineers aan de pitmuur, valt steeds vaker. Zijn technische kennis wordt binnen Ferrari geprezen, maar zijn humeur zou berucht zijn.

De invloed van zijn groep is de laatste maanden sterk toegenomen, wat tot onrust leidt bij de fabriek in Maranello. Teamchef Frédéric Vasseur zou in Singapore zelfs een felle woordenwisseling met Togninalli hebben gehad.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Volgens bronnen binnen het team moet Vasseur nu ingrijpen om te voorkomen dat één technische stroming te veel macht krijgt.

De frustratie bij Ferrari richt zich ook op de FIA. De Scuderia vindt dat zij buitensporig vaak worden gecontroleerd en is daardoor extra voorzichtig geworden.

Dat zorgt ervoor dat de engineers minder durven te experimenteren met nieuwe afstellingen.

Met het oog op 2026, wanneer een nieuw motorreglement ingaat, wil Ferrari de interne verhoudingen herzien. De vijf podiumplaatsen zonder overwinning in achttien races tonen aan dat de structuur moet veranderen.

Alleen als Vasseur orde op zaken stelt, kan de renstal opnieuw hopen op de titelstrijd.

Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië

Lees ook: Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië

‘Antonelli is een topper, maar er zijn rookies die een stap moeten gaan maken’

Lees ook: ‘Antonelli is een topper, maar er zijn rookies die een stap moeten gaan maken’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws