Formule 1

Max Verstappen mist podium in Monaco: Christian Horner wijst op fundamenteel probleem

Christian Horner en Max Verstappen
Christian Horner en Max Verstappen / Gettyimages

Monaco staat bekend om zijn glamour én frustraties. Dit keer was het niet de auto die het mikpunt van kritiek was.

Max Verstappen begon de Grand Prix van Monaco vanaf de vierde plaats, maar toch reed hij meerdere ronden aan de leiding van de race.

Dat kwam echter niet door een plotselinge snelheidswinst, maar eerder door een strategische beslissing van het Red Bull-team.

Het team koos ervoor om de Limburger te laten starten op harde banden, met als doel om de stint zo lang mogelijk te rekken.

De hoop was dat een safety car of een rode vlag-situatie de race zou omgooien en Verstappen een gouden kans zou geven om de leiding over te nemen.

Maar Monaco verliep dit jaar anders. De race was vrijwel incidentvrij en opvallend ‘clean’.

Toen Verstappen uiteindelijk de pits in ging tijdens de voorlaatste ronde, was dat niet om te vechten voor de overwinning, maar om te voldoen aan de verplichte bandenwissel.

Hij eindigde waar hij begon: op de vierde plaats.

‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’

Lees ook: ‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’

‘Het circuit is het probleem, niet de auto’

Na afloop wees Red Bull-teambaas Christian Horner naar een fundamenteler probleem.

In een reactie zei hij dat het probleem in Monaco niet lag aan een gebrek aan snelheid of een verkeerde strategie, maar aan het circuit zelf.

Horner legde uit dat hoewel de nieuwe pitstopregels de race tactisch iets spannender hadden gemaakt, inhalen op het smalle stratencircuit nog steeds bijna onmogelijk is.

Volgens hem is dat een fundamenteel probleem. Een auto kan makkelijk drie tot vier seconden per ronde langzamer rijden en zich toch effectief verdedigen, wat de gevechten op de baan doodt, aldus Christian Horner.

Verstappen kwam weliswaar dicht bij Oscar Piastri tijdens de pitstops, en er was even een moment waarop een inhaalactie realistisch leek.

Maar omdat werd ingeschat dat het zou eindigen in zij-aan-zij zonder voordeel, koos Red Bull ervoor hem langer buiten te laten in de hoop op een onverwachte wending.

Titelstrijd wordt spannender

Met zijn vierde plaats in Monaco staat Max Verstappen nu op 136 punten in het wereldkampioenschap. Daarmee blijft hij derde, achter McLaren-coureurs Oscar Piastri met 161 punten en Lando Norris met 158 punten.

Ook in het constructeurskampioenschap loopt Red Bull iets achter, met een derde plek achter McLaren en Mercedes.

Het is nu voor iedereen duidelijk dat het seizoen 2025 allesbehalve een herhaling wordt van Red Bulls eerdere dominantie.

Waar Verstappen voorheen met overmacht kon wegrijden van het veld, vereist het nu zowel strategie als geluk. En op een circuit als Monaco komt daar ook nog een flinke dosis toeval bij.

De volgende race is de Grand Prix van Spanje, komend weekend, waar de meer traditionele inhaalmogelijkheden weer een rol zullen spelen.

Onrust binnen Red Bull: medewerkers krijgen geheimzinnige instructie

Lees ook: Onrust binnen Red Bull: medewerkers krijgen geheimzinnige instructie

Max Verstappen krijgt slecht nieuws: ‘Twee tot drie jaar’

Lees ook: Max Verstappen krijgt slecht nieuws: ‘Twee tot drie jaar’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws