Formule 1 Lewis Hamiltons seizoen mogelijk verpest door een medewerker die niet meer voor Ferrari werkt Lewis Hamilton / Gettyimages Door L. Maas Vandaag om. 10:29 F1 nieuws Ferrari Frederic Vasseur Lewis Hamilton Fred Vasseur beloofde aan het einde van vorig seizoen dat de auto voor 2025 volledig nieuw zou zijn. Het was een risicovolle beslissing, zeker gezien Ferrari net een seizoen achter de rug had met 22 podiumplaatsen. Het was de eerste keer sinds 2012 dat een team erin slaagde om zoveel topposities te behalen zonder het kampioenschap te winnen. Lees ook: Valtteri Bottas heeft één groot probleem dat een F1-comeback in de weg staat Pull rod Ferrari bevond zich dicht bij het heroveren van de titel, slechts 14 punten achter McLaren toen het seizoen eindigde in Abu Dhabi. Het leek een situatie waarin kleine aanpassingen voldoende hadden kunnen zijn. Toch nam men een moedige beslissing en voerde men een radicale ontwerpwijziging door, waarbij vooral de overstap naar pull-rod ophanging aan de voorkant voornamelijk opviel. Achteraf lijkt het erop dat een voorzichtiger strategie verstandiger was geweest. Na jaren werk had Ferrari eindelijk een auto gebouwd die kon concurreren met de topteams. Het was dus des te verrassender dat het team besloot een andere koers te varen. De Braziliaanse journalist Julianne Cerasoli wijst Enrico Cardile aan als de architect achter deze beslissing. Cardile was destijds technisch directeur bij Ferrari en had zijn vertrek naar Aston Martin al aangekondigd terwijl de ontwikkeling van de SF-25 in volle gang was. Daarom kan men stellen dat Lewis Hamilton al met moeilijke omstandigheden te maken kreeg nog vóór zijn samenwerking met het team begon. Dat roept de vraag op of het verstandig was om een vertrekkende sleutelfiguur zo’n grote invloed te laten hebben. Cardile handelde waarschijnlijk met de beste bedoelingen voor het team, maar het is opvallend dat hij er nu niet meer is om de gevolgen van zijn keuzes te dragen. “Bij nader inzien is het duidelijk dat de beslissing om de auto volledig opnieuw te ontwerpen hen eigenlijk een stap in de verkeerde richting heeft gestuurd,” zei Cerasoli. “De verantwoordelijke voor die beslissing maakt geen deel meer uit van het team. Hij is zelfs al overgestapt naar Aston Martin.” Volgens de laatste berichten is Lewis Hamilton niet onder de indruk van de interne werkwijze bij Ferrari. Toen Fred Vasseur Hamilton naar Maranello haalde, was het met de hoop dat hij niet alleen snelheid zou brengen, maar ook het niveau van de hele organisatie zou verhogen. Voorlopig blijven dezelfde tactische en organisatorische fouten zich herhalen, fouten die Ferrari al jarenlang duur komen te staan in de jacht op titels. Tegelijkertijd hebben de ingenieurs van het team moeite om de flexibiliteit van Red Bull tijdens raceweekends te evenaren. Waar Red Bull vaak een zwakke start weet om te buigen in succes voor Max Verstappen, zitten Leclerc en Hamilton vaak al vanaf de eerste trainingsdag vast in een problematische afstelling. Lees ook: Insiders onthullen bij welk team George Russell volgend jaar wil rijden Lees ook: Max Verstappen wijst F1-comeback op legendarisch circuit af Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Valtteri Bottas heeft één groot probleem dat een F1-comeback in de weg staat Formule 1 Insiders onthullen bij welk team George Russell volgend jaar wil rijden Formule 1 F1-teambaas aangeklaagd voor het illegaal aannemen van 1 miljoen euro in contanten Formule 1 Max Verstappen wijst F1-comeback op legendarisch circuit af Formule 1 FIA kondigt plotseling ontslag aan Formule 1 Red Bull doorbreekt stilte over de rol van Max Verstappen bij protest tegen George Russell