Formule 1

George Russell wijst op de zwakte van McLaren die F1-concurrenten zouden kunnen benutten

George Russell wijst op de zwakte van McLaren die F1-concurrenten zouden kunnen benutten
Oscar Piastri, Lando Norris en George Russell / Gettyimages

George Russell onthult McLarens verborgen zwakte die zijn grootste rivalen kunnen benutten.

McLaren is het seizoen dominant begonnen met Lando Norris, die de openingsrace in Australië won, gevolgd door Oscar Piastri, die een 1-2-resultaat leidde in China.

De overtuigende triomf van het team in Melbourne bracht Russell ertoe te verklaren dat McLaren nu de blik kon richten op de grote reglementswijziging in 2026 en voluit kon gaan voor beide titels.

Maar Norris liet zich niet imponeren door die gedurfde uitspraak. Hij verwierp de bewering met vaste overtuiging en benadrukte dat er nog steeds circuits zullen zijn waar de McLaren van 2025 het moeilijker zal hebben ten opzichte van de concurrentie.

Als voorbeeld wees Norris op McLarens meest teleurstellende prestatie na de update van de auto uit 2024. Hij noemde de rampzalige race in Las Vegas, waar de ijskoude temperaturen grip tot een zeldzame luxe maakten.

“We waren vorig jaar goed, vooral in de tweede helft van het seizoen, maar Vegas was rampzalig. We waren echt schokkend slecht,” zei Lando Norris tegen de media.

“Er zijn andere circuits van hetzelfde type waar we ook behoorlijk hebben geworsteld.”

“We hebben onze auto zeker veel beter uitgebalanceerd op alle soorten circuits. Hoge snelheid, lage snelheid, veel downforce, weinig downforce. We zijn op de meeste circuits competitief.”

Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Weinig grip

Lando Norris gaf toe dat McLaren echt moeite had op circuits met weinig grip, zoals Vegas. Hij legde uit dat die race duidelijk de problemen met de voorkant van de auto blootlegde, waaronder slijtage en een gebrek aan rotatie.

Hij benadrukte echter dat het team zich volledig bewust is van deze uitdagingen en weet op welke circuits ze mogelijk problemen zullen ondervinden.

George Russell domineerde in Vegas en kwam maar liefst 43 seconden eerder over de finish dan Norris in de leidende McLaren. Na die triomf gaf hij toe dat juist zulke uitdagende omstandigheden de kwetsbaarheden van McLaren kunnen onthullen.

“Ik denk dat ze op de meeste circuits een voordeel zullen hebben. Maar als het koud is, kunnen ze het moeilijk krijgen,” verklaarde Russell.

“Eerlijk gezegd lijken ze veel beter te zijn dan alle anderen in het koelen van hun banden.”

George Russell wijst erop dat McLaren eerder een duidelijk voordeel had onder warme omstandigheden. Hij benadrukt hoe het team vorig jaar in Singapore, op een warm en uitdagend stratencircuit, ver vooruit was op alle anderen.

Hij noemde ook Zandvoort als een ander voorbeeld van een circuit waar oververhitting een rol speelde, terwijl McLaren daarentegen in Vegas niet wist te presteren en vrijwel onzichtbaar was.

Toch vermoedt Russell dat McLaren aan dit punt heeft gewerkt om de problemen op te lossen die de voorganger van de MCL39 eerder in soortgelijke situaties had ervaren.

Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Laatste nieuws

Zie meer nieuws