In 2022 eindigde het BWT Alpine F1-team op de vierde plaats zonder podiumplaatsen. Een hoogtepunt voor het team was de eerste F1-overwinning van Esteban Ocon in Hongarije in 2021. Fernando Alonso ook op het podium eindigde in Qatar. In 2020 behaalde het team drie podiumfinishes en maakte het een significante stap voorwaarts voorafgaand aan de rebranding naar Alpine. Ze werden in 2019 teruggedrongen naar de vijfde plaats door McLaren, ondanks het beste resultaat van Daniel Ricciardo tot dan toe. Sinds 2018 zijn ze "best of the rest" achter de top drie teams. Het team heeft twee belangrijke locaties: Enstone in het VK, waar de chassis worden ontworpen en geassembleerd, en Viry-Châtillon in Frankrijk, waar de motoren worden geconstrueerd. Het BWT Alpine F1-team streeft naar voortdurende prestatieverbetering en combineert technische expertise met passie voor de sport.
Alpine
Pierre Gasly
Pierre Gasly, de Franse Formule 1-coureur, heeft een turbulente carrière achter de rug. Na zijn debuut in 2017 bij Toro Rosso werd hij al snel naar Red Bull Racing gepromoveerd, maar kon niet voldoen aan de hoge verwachtingen naast teamgenoot Max Verstappen. Hij werd teruggestuurd naar Toro Rosso, waar hij zijn veerkracht toonde met indrukwekkende prestaties en een podiumplaats. In 2020 behaalde hij zijn eerste overwinning bij het team AlphaTauri en ook in 2021 liet hij sterke resultaten zien. Nu, bij het team Alpine, samen met Esteban Ocon als teamgenoot, hoopt Gasly zijn momentum te herwinnen en opnieuw kans te maken op de top van de Formule 1.
Esteban Ocon
Esteban Ocon's carrière in de motorsport is gekenmerkt door opoffering en vastberadenheid. Zijn ouders hebben veel opgeofferd om zijn opkomende carrière te ondersteunen, waaronder het verkopen van hun huis en een leven op de weg leiden. Ocon heeft indruk gemaakt in verschillende raceklassen en zijn talent is erkend door Mercedes. Hij heeft voor verschillende teams gereden, waaronder Force India en Renault/Alpine. Na een jaar als reservecoureur keerde hij terug naar de Formule 1 en behaalde zijn eerste overwinning.
Over Alpine
Het BWT Alpine F1-team heeft twee belangrijke locaties: Enstone in het Verenigd Koninkrijk en Viry-Châtillon in Frankrijk. In Enstone worden de Alpine A523 chassis ontworpen en geassembleerd door getalenteerde ingenieurs in meer dan 25 verschillende afdelingen. Deze locatie herbergt ook het Ops-team dat ondersteuning biedt tijdens raceweekends. Viry-Châtillon is de thuisbasis van de iconische fabriek van Alpine, waar de motorconceptie, assemblage en testen plaatsvinden voor alle F1-raceauto's van Alpine. Het BWT Alpine F1-team zet zich in voor voortdurende verbetering van de prestaties van hun raceauto's en combineert technische expertise met passie voor de sport.
F1 wagen
De Alpine Formule 1-auto beschikt over een 1,6 liter V6-motor met zes cilinders en een toerentalbegrenzer van 15.000 tpm. Het heeft een enkele turbocharger met onbeperkte boostdruk (typisch 5 bar abs) en een brandstofstroomlimiet van 100 kg/uur. Voor elke race is een maximaal brandstofvolume van 110 kg toegestaan. De motorconfiguratie is een 90° V6 met een boring van 80 mm, een slag van 53 mm en een krukashoogte van 90 mm. Er zijn 24 kleppen aanwezig (4 per cilinder) en de brandstofinjectie gebeurt direct.
Geschiedenis
In 2022 eindigden ze op de vierde plaats zonder podiumplaatsen. Esteban Ocon behaalde hun eerste F1-overwinning in Hongarije in 2021, terwijl Fernando Alonso ook op het podium eindigde in Qatar. Het team boekte drie podiumfinishes in 2020 en maakte een significante stap voorwaarts voorafgaand aan hun rebranding naar Alpine. In 2019 werden ze door McLaren teruggedrongen naar de vijfde plaats in het klassement, ondanks Daniel Ricciardo's beste resultaat tot dan toe. Vanaf 2018 werden ze 'best of the rest' achter de top drie teams. In 2017 maakten ze grote stappen met hun eigen krachtbron, en in 2016 eindigden ze als negende. Hun Lotus-periode omvatte hoogtepunten zoals Kimi Räikkönen's overwinning in Abu Dhabi 2012.