Formule 1

F1-coureurs hebben een groot probleem in Bahrein

F1 Bahrein
BAHRAIN, BAHRAIN - MARCH 02: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB20 and Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Ferrari SF-24 prepare to leave the grid for the formation lap prior to the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on March 02, 2024 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202403020334 // Usage for editorial use only //

De Formule 1-karavaan strijkt dit weekend neer op het Bahrain International Circuit voor de vierde ronde van het seizoen 2025.

De weersomstandigheden beloven namelijk allesbehalve eenvoudig te worden.

Volgens de laatste voorspellingen zal de verzengende hitte van de woestijn een hoofdrol spelen in het verloop van het raceweekend.

Bovendien zorgen stevige windvlagen en hoge luchtvochtigheid voor extra uitdagingen voor zowel coureurs als engineers.

Het circuit van Sakhir staat al bekend om zijn ruwe asfalt en hoge bandenslijtage.

Daar komt nu dus ook de ongenadige hitte bij kijken, met temperaturen tot wel 36 graden Celsius.

F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

Lees ook: F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

Het weerbericht voor Bahrein

Vrijdag begint het raceweekend met de eerste vrije training (FP1) om 13:30 uur Nederlandse tijd.

De temperatuur loopt dan op tot een zinderende 36°C, met windstoten tot 48 kilometer per uur.

“De wind kan de stabiliteit van de auto flink beïnvloeden, zeker bij het aanremmen,” zegt een teamingenieur van Ferrari.

Tijdens de tweede vrije training (FP2) om 17:00 uur zakt de temperatuur iets naar 28°C. Toch stijgt de luchtvochtigheid tot boven de 50 procent.

“De omstandigheden blijven moeilijk, vooral in bochten waar de wind dwars over de baan waait,” verklaart een engineer van Red Bull Racing.

Zaterdag tijdens FP3 wordt het opnieuw heet, met 33°C als verwachte maximumtemperatuur.

Tekst gaat verder onder het X-bericht.

Tijdens de kwalificatie om 18:00 uur is het iets koeler met 26 tot 28°C, maar blijft de luchtvochtigheid boven de 50 procent.

“Het wordt een spel van bandenmanagement en het koel houden van de motoren,” zegt Mercedes-coureur Kimi Antonelli. “Alles moet perfect zijn om hier te kunnen presteren,” voegt hij eraan toe.

De race op zondag begint om 17:00 uur Nederlandse tijd, onder heldere sterrenhemel.

De temperatuur blijft rond de 28°C hangen, terwijl de luchtvochtigheid stijgt naar 65 procent in de avond.

Windstoten tot 40 kilometer per uur kunnen tijdens de race invloed hebben op de remzones en balans van de auto’s.

Regen wordt uitgesloten, met een kans van minder dan 5 procent gedurende het hele weekend.

De teams zullen hun strategieën moeten afstemmen op hoge bandenslijtage en motortemperaturen.

“Er is weinig ruimte voor fouten,” aldus een teamlid van McLaren.

Wie te agressief rijdt of zijn motor te hard laat werken, loopt namelijk het risico op oververhitting.

Daarbij wordt de pitstopstrategie cruciaal. Verwacht wordt dat de meeste teams voor twee of zelfs drie stops zullen kiezen.

De omstandigheden in Bahrein maken het raceweekend fysiek en technisch zwaarder dan normaal.

Volgens kenners wordt dit één van de meest veeleisende nachtraces van het seizoen.

Met temperaturen boven de 30 graden en wispelturige wind wordt het een ware uitputtingsslag.

Kortom, de GP van Bahrein wordt niet enkel op snelheid gewonnen. Het draait dit keer ook om slim koelen, banden sparen en het hoofd koel houden.

Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Lees ook: Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Lees ook: Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Laatste nieuws

Lees meer nieuws