Formule 1 Expert waarschuwt: McLaren staat voor een heftige beslissing over Lando Norris Lando Norris / GettyImages Door L. Maas 16. mei 2025 Lando Norris McLaren McLaren riskeert een rampzalige beslissing te nemen, die op de lange termijn gevolgen kan hebben voor het hele team. Er staat een intens duel op het programma tussen de twee stercoureurs van McLaren. Oscar Piastri heeft zijn Britse teamgenoot Lando Norris ingehaald in de strijd om het wereldkampioenschap en leidt nu intern met zestien punten. Dat is een opvallende ontwikkeling, aangezien Norris het seizoen sterk begon met een overwinning in de eerste race. Destijds kon Oscar Piastri slechts bescheiden punten scoren nadat hij in de regen was gespind. Maar sinds de race in Melbourne heeft de Australiër een indrukwekkend ritme gevonden en inmiddels al vier grand prix-overwinningen behaald. Als Piastri opnieuw wint in Imola, schrijft hij geschiedenis bij McLaren als de eerste sinds Ayrton Senna in 1991 die vier races op rij weet te winnen. Tegelijkertijd heeft hij een comfortabele voorsprong van 32 punten opgebouwd op de regerende kampioen Max Verstappen. Lees ook: F1-fans krijgen kippenvel: laatste McLaren van Senna keert terug Afwachtende strategie Ondanks de dominantie van de twee McLaren-coureurs hebben teambaas Andrea Stella en CEO Zak Brown gekozen voor een afwachtende strategie. Er zullen geen teamorders worden gegeven totdat een van de coureurs mathematisch is uitgeschakeld in de titelstrijd. Brown heeft verklaard dat pas dan het moment komt om een eerste coureur aan te wijzen om de kansen in het constructeurskampioenschap te optimaliseren. Deze benadering krijgt steun van motorsportveteraan Norbert Haug, voormalig directeur van Mercedes-Benz Motorsport. “Het is erg positief dat McLaren vasthoudt aan de klassieke aanpak en hun coureurs de vrijheid geeft om zonder beperkingen te strijden,” zegt Norbert Haug. “Het is te kortzichtig om de strategie zo vroeg in het seizoen vast te leggen en het werkt enorm demotiverend voor zowel de coureur als zijn team.” “Bij McLaren werken ze met twee parallelle teams, waarbij ieder team ernaar streeft de ander op eerlijke wijze te overtreffen.” “Juist die strijd op gelijke voorwaarden is op de lange termijn de drijvende kracht achter de ontwikkeling van het team. Daarom steun ik het principe van vrije strijd volledig.” In 2024 kreeg McLaren kritiek op hun zwakke aanpak wat betreft het hanteren van teamorders. Vooral tijdens de races in Hongarije en Italië, waar de beslissingen – of het uitblijven ervan – een negatieve invloed hadden op de resultaten van beide coureurs. Piastri voelde zich met name overgeslagen na de race op de Hungaroring, waar Norris won door een undercut toe te passen. De Australiër maakte ook voorafgaand aan het seizoen 2025 duidelijk dat hij niet bereid is zich strategisch op te offeren ten gunste van Norris. Daarom kan McLarens keuze om beide coureurs vrij te laten racen wel eens de sleutel blijken tot succes op het circuit. Lees ook: ‘Mika Häkkinen spreekt geen Fins met zijn dochter Ella’ Lees ook: Max Verstappen lacht om enorme McLaren-blunder in Canada Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro Autonieuws Zwarter dan zwart: Nieuwe Chinese verf absorbeert al het licht Autonieuws ‘Ik ben monteur en dit type auto zou ik nooit kopen’ Autonieuws 5.000 kilometer zonder te tanken: man vaart naar Ibiza met een zonneboot die hij in een schuur bouwde Autonieuws Honda’s goedkoopste EV heeft een knop waarmee je 4,5 seconden sneller op de 100 zit Autonieuws Elektrische auto dood? Mazda ontwikkelt een verbrandingsmotor die tijdens het rijden CO₂ opzuigt
Autonieuws Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro
Autonieuws 5.000 kilometer zonder te tanken: man vaart naar Ibiza met een zonneboot die hij in een schuur bouwde
Autonieuws Elektrische auto dood? Mazda ontwikkelt een verbrandingsmotor die tijdens het rijden CO₂ opzuigt