Formule 1 Boordradio van Lewis Hamilton onthuld na Monaco: ‘Ik voel me verloren’ Lewis Hamilton / Gettyimages Door Tim Visser 28. mei 2025 F1 nieuws Ferrari Grand Prix van Monaco Lewis Hamilton Teamradio’s van Lewis Hamilton laten zien dat de frustratie groeit bij Ferrari. De samenwerking tussen Lewis Hamilton en Ferrari verloopt nog altijd stroef. Nieuwe teamradio’s, opgedoken na de Grand Prix van Monaco, laten zien hoe de zevenvoudig wereldkampioen steeds gefrustreerder raakt door gebrekkige communicatie vanuit de pitmuur. Vooral de uitwisseling met race-engineer Riccardo Adami verliep rommelig en leidde tot flink wat irritaties. Hamilton moest de race starten vanaf de zevende plek door een gridstraf, nadat hij Max Verstappen hinderde in de kwalificatie. De Brit had zich herpakt na een crash in de laatste vrije training en klokte de vierde tijd, maar de straf betekende dat hij achter onder meer Isack Hadjar en Fernando Alonso moest vertrekken. Lees ook: Trapauto haalt 120 km/u en mag de snelweg op 51 seconden achterstand Inhalen in Monaco is bijzonder lastig en Hamilton verloor tijdens de race nog eens ongeveer tien seconden in het verkeer. Hij eindigde uiteindelijk als vijfde, meer dan 51 seconden achter winnaar Lando Norris. Maar de rondetijden en strategie waren voor Hamilton zelf net zo onduidelijk als voor de buitenwereld. Zo vroeg hij al in ronde 21:‘Wat voor tempo willen jullie van me? Geef me wat meer informatie. Moet ik banden sparen of wil je dat ik alles geef?’Het antwoord van Adami was kort: ‘15.2 doeltijd.’ Daar bleef het niet bij. In ronde 24 vroeg Hamilton:‘Ik probeer te begrijpen welk tempo jullie van me verwachten.Adami zei toen: Vechten met Verstappen, doeltijd 14.7 als je dat kan.Hamilton antwoordde: Begrepen.’ De communicatie bleef frustrerend voor Hamilton. In ronde 56 zei hij:‘Voel me een beetje verdwaald daarbuiten. Het is gewoon, weet je, heel sporadische info.’ Toen Adami vervolgens meldde dat Verstappen 22 seconden voor lag, reageerde Hamilton:‘Waarom geef je me in hemelsnaam Verstappens stint, maat?Adami: Gewoon om de racesituatie te kennen.’ Hamilton wilde juist weten wie direct voor en achter hem reed:‘Waar is iedereen, zodat ik het weet? Ik hoef niet te weten waar Verstappen is. Wie zit er voor me, wie achter, en op welke positie zit ik?’Adami: ‘We liggen netto op P5. Piastri ligt 30 seconden voor.’Hamilton: ‘Heeft hij twee keer gestopt?’Adami: ‘Ja, correct. Geen bedreiging van achteren.’Hamilton: ‘Dus ik kan deze banden rustig naar binnen rijden?’Adami: ‘Ja, dat kan.’ Tien ronden voor het einde vroeg Hamilton zich hardop af:‘Ben ik al de hele race traag geweest?’Adami ging hier niet op in en gaf alleen technische instructies. Na de finish vroeg Hamilton op de uitloopronde nog:‘Ben je boos op me of zo?‘ Daarop kwam geen reactie meer van Adami, mogelijk omdat hij al was afgemeld van het communicatiesysteem. Het is duidelijk dat de relatie tussen Hamilton en Ferrari onder spanning staat. De communicatie lijkt niet afgestemd op zijn behoeften en dat kost hem mogelijk prestaties op de baan. Komend weekend in Spanje krijgt het team een nieuwe kans om orde op zaken te stellen. Lees ook: In dit land krijg je vanaf nu een milde boete als je met paraplu fietst Lees ook: Volkswagen is er nu echt klaar mee: ‘Benzineauto’s zijn net als paarden’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Trapauto haalt 120 km/u en mag de snelweg op Autonieuws In dit land krijg je vanaf nu een milde boete als je met paraplu fietst Autonieuws Volkswagen is er nu echt klaar mee: ‘Benzineauto’s zijn net als paarden’ Formule 1 1,6 kilometer lang en 30 verdiepingen hoog: deze drijvende megastad biedt ruimte aan 80.000 mensen Autonieuws Over 5 jaar is dit de grootste autobouwer ter wereld Autonieuws Steeds meer automobilisten maken bewust deze overtreding: ‘Ze moeten streng aangepakt worden’
Formule 1 1,6 kilometer lang en 30 verdiepingen hoog: deze drijvende megastad biedt ruimte aan 80.000 mensen
Autonieuws Steeds meer automobilisten maken bewust deze overtreding: ‘Ze moeten streng aangepakt worden’