Formule 1 Volgens George Russell was dit gevecht alleen mogelijk dankzij huidige F1-motor George Russell / Getty Images Door Nathan van Jaarsveld 27. mei 2026 F1 nieuws George Russell Max Verstappen George Russell heeft zich onverwacht ontwikkeld tot een van de opvallendste verdedigers van de huidige Formule 1-motorreglementen. Terwijl Max Verstappen en meerdere andere coureurs kritiek blijven leveren op de verhouding tussen elektrisch vermogen en verbrandingsmotor ziet de Mercedes-coureur juist bewijs dat de huidige generatie krachtbronnen spectaculaire races mogelijk maakt. Na de Grand Prix van Canada gebruikte George Russell zijn intense duel met teamgenoot Andrea Kimi Antonelli als belangrijkste voorbeeld. “Ik vond het geweldig. Het was fantastisch,” zei Russell na afloop over hun gevecht in Montreal. “Ik heb al jaren geen gevecht zoals dit gehad. Waarschijnlijk niet meer sinds Lewis Hamilton en Nico Rosberg in Bahrein in 2014.” Lees ook: Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen Uitvallen Russell verandert niets aan zijn standpunt “En deze nieuwe auto’s maken dat mogelijk. Deze nieuwe motoren maken dat mogelijk.” Dat gevecht tussen de twee Mercedes-coureurs bepaalde ruim dertig ronden lang de race. Russell en Antonelli wisselden meerdere keren van positie en reden constant op de limiet terwijl ze tegelijkertijd probeerden de achtervolgers achter zich te houden. Vooral de manier waarop beide coureurs met energiebeheer en batterij-inzet speelden zorgde voor een tactisch duel dat volgens Russell juist mogelijk werd gemaakt door de huidige hybride-reglementen. Opvallend genoeg kwam Russells vurige verdediging van de motoren kort voordat hij zelf slachtoffer werd van een technisch defect. Zijn Mercedes kreeg te maken met een probleem aan de vermogensunit waardoor hij de race moest opgeven. Artikel gaat verder onder de afbeelding. Lewis Hamilton, Max Verstappen en Kimi Antonelli vieren hun podium in Canada / Getty Images Daardoor verloor hij kostbare punten in het kampioenschap terwijl Antonelli zijn vierde overwinning op rij pakte en zijn voorsprong uitbreidde naar 43 punten. Toch veranderde dat niets aan Russells mening over de huidige techniek. Hij begrijpt weinig van de roep om de regels snel te veranderen. “Ik weet niet waarom iemand ze wil aanpassen,” zei hij. “We hadden geweldige gevechten in Melbourne en in China.” “Kimi en ik hadden gisteren en vandaag geweldige gevechten en dat is alleen mogelijk dankzij hoe deze motoren werken.” Daarmee staat Russell lijnrecht tegenover Max Verstappen. De Red Bull-coureur uitte de afgelopen maanden herhaaldelijk stevige kritiek op de huidige generatie Formule 1-auto’s en vooral op de dominante rol van elektrisch vermogen. Verstappen vindt dat energiebeheer te veel invloed heeft gekregen op het racen en pleit al langer voor een grotere rol van de verbrandingsmotor. Artikel gaat verder onder de afbeelding. George Russell / Shutterstock Voor 2027 ligt inmiddels een principe-akkoord klaar waarbij de verhouding verschuift naar 60 procent verbrandingsmotor en 40 procent elektrisch vermogen. Verstappen liet eerder doorschemeren dat die wijziging voor hem belangrijk is om gemotiveerd te blijven in de Formule 1. Russell ziet de situatie duidelijk anders. Volgens hem leveren juist de huidige reglementen races op waarin coureurs elkaar langdurig kunnen aanvallen zonder direct door bandenslijtage of oververhitting terug te vallen. Canada zag hij als het perfecte bewijs daarvan. Ook over de moeilijke omstandigheden bij de start van de race was Russell uitgesproken. Terwijl McLaren de fout maakte om op intermediates te starten koos Mercedes bewust voor slicks ondanks de lichte regen en koude temperaturen. Volgens Russell draaide alles om bandentemperatuur. “In deze koude omstandigheden krijg je alleen grip door de banden op temperatuur te brengen door hard te rijden,” legde hij uit. Mercedes sterk in koelere omstandigheden “Je moet een balans vinden tussen hoe hard je pusht en de gevolgen als het misgaat.” Die aanpak werkte uitstekend voor Mercedes, Antonelli won de race terwijl Russell tot zijn uitvalbeurt meedeed om de overwinning. Daarmee kreeg de Duitse renstal opnieuw een bevestiging dat de huidige Mercedes op circuits met koelere omstandigheden bijzonder sterk is. De discussie over de toekomst van de Formule 1-motoren lijkt verder op te laaien. Aan de ene kant staan coureurs als Verstappen die terug willen naar meer puur racen met minder nadruk op energiebeheer en aan de andere kant ziet Russell juist kansen en spektakel in de huidige hybride motoren. Canada leverde een race op die beide kampen argumenten gaf. Verstappen wees opnieuw op de frustraties rondom energiegebruik terwijl Russell juist genoot van een van de meest intense gevechten van de afgelopen jaren. Lees ook: ‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen Lees ook: Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen Autonieuws ‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen Autonieuws Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten Autonieuws Fans schrikken van nieuw GTA 6-cijfer: ‘Dat kan toch niet waar zijn?’ Autonieuws België gaat tol heffen aan Nederlanders: dit gaat het je kosten Autonieuws Volvo start onderzoek naar aanleiding van deze beelden uit Rusland