Formule 1 Max Verstappen in gesprek met McLaren over vertrek bij Red Bull: ‘Het zou zelfs nog eerder kunnen gebeuren’ Zak Brown en Max Verstappen / Gettyimages Door Nathan van Jaarsveld Vandaag om. 09:44 F1 nieuws Lando Norris Max Verstappen McLaren Verstappen en McLaren voeren volgens Britse media verkennende gesprekken over sensationele transfer. Max Verstappen zou volgens de Britse krant Daily Mail voorzichtig de mogelijkheden onderzoeken voor een overstap naar McLaren. De gesprekken bevinden zich nog in een vroeg stadium maar alleen al het feit dat beide partijen met elkaar zouden spreken maakt duidelijk hoe sterk de machtsverhoudingen in de Formule 1 zijn veranderd. Waar Red Bull enkele jaren geleden onaantastbaar leek is het team inmiddels teruggevallen in de middenmoot en groeit de onzekerheid over de toekomst van de viervoudig wereldkampioen. Volgens het bericht wordt gesproken over een mogelijke samenwerking waarbij Verstappen teamgenoot zou worden van Lando Norris, dat zou een van de sterkste rijdersduo’s van de afgelopen decennia opleveren. Als onderdeel van een eventuele deal zou Oscar Piastri juist de overstap kunnen maken naar Red Bull, van een concrete overeenkomst is nog geen sprake en beide teams hebben de berichten niet bevestigd. Lees ook: Europa neemt afscheid van 130 km/u: dit verandert er voor automobilisten Verstappen moet team vormen met Norris Verstappen ligt officieel nog vast bij Red Bull tot en met het einde van 2028, toch wordt al langere tijd gespeculeerd over clausules in zijn contract waarmee hij onder bepaalde omstandigheden eerder zou kunnen vertrekken. De tegenvallende prestaties van Red Bull vormen daarbij een belangrijke factor, na zeven raceweekenden van het seizoen 2026 staat Verstappen slechts zevende in het wereldkampioenschap. Zijn achterstand op Mercedes-coureur Kimi Antonelli bedraagt inmiddels 101 punten, daarmee lijkt een nieuwe wereldtitel verder weg dan ooit, voor Red Bull is dat een pijnlijke ontwikkeling. Het team domineerde tussen 2021 en 2024 de Formule 1 en Verstappen veroverde in die periode vier wereldtitels. Sinds de invoering van de nieuwe technische reglementen is de concurrentie echter dichterbij gekomen en heeft Red Bull moeite om opnieuw een winnende auto te bouwen. Artikel gaat verder onder de afbeelding. Max Verstappen pakt pole in Abu Dhabi / Getty Images McLaren geldt ondertussen als een van de sterkste teams op de grid. De Britse renstal heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op technisch en organisatorisch gebied. Volgens bronnen rond het team zou McLaren al eerder interesse hebben getoond in Verstappen maar was hij destijds simpelweg niet beschikbaar. Een bron vertelde aan de Daily Mail dat McLaren enthousiast is over het idee van een samenwerking. “Als het doorgaat kan het in 2028 zijn maar het zou zelfs eerder kunnen.” Een opvallende ontwikkeling is de komst van Gianpiero Lambiase naar McLaren, de ervaren race-engineer werkte jarenlang samen met Verstappen bij Red Bull en vormde een van de succesvolste samenwerkingen in de moderne Formule 1. Hun communicatie via de boordradio groeide uit tot een herkenbaar onderdeel van de races. Lambiase verliet Red Bull eerder dit jaar en zit momenteel in een verplichte verlofperiode voordat hij uiterlijk in 2028 bij McLaren aan de slag gaat. Zijn overstap voedt vanzelfsprekend de speculaties over een mogelijke hereniging met Verstappen, ook op een ander vlak is de situatie voor Verstappen veranderd. Vorig jaar vertrok eveneens Dr. Helmut Marko bij Red Bull. De Oostenrijker speelde jarenlang een cruciale rol in de carrière van Verstappen en gold als een van zijn belangrijkste vertrouwelingen binnen het team. Met zowel Marko als Lambiase buiten Red Bull is de omgeving waarin Verstappen jarenlang werkte ingrijpend veranderd. Toch blijft een vertrek allesbehalve vanzelfsprekend. Artikel gaat verder onder de afbeelding. Lando Norris, Max Verstappen en Oliver Bearman / Getty Images Verstappen heeft zich in het verleden meerdere keren uitgesproken over zijn loyaliteit aan Red Bull. Het team gaf hem op jonge leeftijd zijn kans in de Formule 1 en begeleidde hem naar vier wereldtitels, die band heeft altijd zwaar meegewogen bij zijn beslissingen over de toekomst. Daarnaast is het nog maar de vraag hoeveel jaren Verstappen überhaupt actief wil blijven in de Formule 1. De Nederlander liet de afgelopen seizoenen meerdere keren weten kritisch te zijn op de richting waarin de sport zich ontwikkelt. Vooral de motorreglementen van 2026 konden op weinig enthousiasme rekenen. Verstappen vergeleek de sterk toegenomen elektrische ondersteuning eerder zelfs met het rijden in een Mario Kart. Een andere veelgenoemde bestemming leek lange tijd Mercedes, maar die optie lijkt inmiddels minder waarschijnlijk. George Russell verklaarde voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk dat hij ook in 2027 voor Mercedes zal rijden. “Ik race hier volgend jaar. Ik wil er niet meer detail over geven maar ik zal in 2027 bij Mercedes zijn, dat is een feit.” Daardoor lijkt een beschikbare plek naast Antonelli voorlopig minder voor de hand te liggen dan eerder werd aangenomen. Wat gebeurt er met Piastri? Voor McLaren zou het aantrekken van Verstappen een enorme sportieve stap zijn. Een combinatie van Verstappen en Norris zou op papier beschikken over snelheid, ervaring en race-inzicht van het hoogste niveau. Daar staat tegenover dat McLaren daarvoor waarschijnlijk afscheid zou moeten nemen van Oscar Piastri. De Australiër geldt als een van de grootste talenten van zijn generatie en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een vaste waarde aan de top van de Formule 1. Voorlopig blijft het bij speculatie en verkennende gesprekken. Zolang geen van de betrokken partijen met een officiële verklaring komt blijft onduidelijk of de onderhandelingen daadwerkelijk tot een transfer zullen leiden. Dat de geruchten überhaupt serieus worden genomen laat echter zien hoe snel de krachtsverhoudingen in de Formule 1 kunnen veranderen. Een overstap naar McLaren leek kortgeleden ondenkbaar, vandaag behoort het volgens Britse media in ieder geval tot de mogelijkheden. Lees ook: Man liet Tesla Cybertruck aangesloten achter en ging op vakantie, maar bij terugkomst na 14 dagen bleek er een probleem te zijn Lees ook: 37-jarige miljardair opent tankstation en verkoopt benzine voor 0,8 euro per liter Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Europa neemt afscheid van 130 km/u: dit verandert er voor automobilisten Autonieuws Man liet Tesla Cybertruck aangesloten achter en ging op vakantie, maar bij terugkomst na 14 dagen bleek er een probleem te zijn Autonieuws 37-jarige miljardair opent tankstation en verkoopt benzine voor 0,8 euro per liter Autonieuws Action verkoopt nu heel goedkoop een item dat niet mag ontbreken op de camping Autonieuws Trump eist lagere benzineprijzen bij Amerikaanse tankstations Autonieuws Populaire all-seasonbanden zakken voor een nieuwe test
Autonieuws Man liet Tesla Cybertruck aangesloten achter en ging op vakantie, maar bij terugkomst na 14 dagen bleek er een probleem te zijn