Formule 1

De FIA legt McLaren dit weekend een verbod op: dit gaat er veranderen

FIA McLaren verbod
Zak Brown en Lando Norris van McLaren / Gettyimages

De Formule 1-wereld kijkt met spanning uit naar de Grand Prix van Spanje, waar nieuwe technische regels van kracht worden die mogelijk een flinke invloed gaan hebben op het kampioenschap.

Vanaf dit weekend voert de FIA namelijk strengere tests uit op flexibele voorvleugels. Teams die zich tot nu toe op de grens van de reglementen bewogen, kunnen hierdoor in de problemen komen.

De kern van de wijziging zit in de zogeheten flexi-wings – vleugels die tijdens het rijden licht buigen om meer snelheid of downforce te genereren. Hoewel flexibele onderdelen officieel verboden zijn, is er altijd sprake geweest van enige tolerantie.

Die speling wordt nu beperkt: de maximale verticale doorbuiging mag nog slechts 10 millimeter zijn (in plaats van 15), en het uiteinde van de vleugel mag bij een kracht van 60 Newton maximaal 3 millimeter doorbuigen.

Dat klinkt minimaal, maar in een sport waar duizendsten van een seconde tellen, kan dit een groot verschil maken.

Helmut Marko grijpt in bij Red Bull na opnieuw een mislukking van Yuki Tsunoda

Lees ook: Helmut Marko grijpt in bij Red Bull na opnieuw een mislukking van Yuki Tsunoda

Waarom niet eerder?

Er is een goede reden waarom het niet eerder kon worden aangepast. De voorvleugel is een cruciaal onderdeel dat direct invloed heeft op de aerodynamica en botsproeven moet doorstaan. “Het duurt langer om een nieuwe voorvleugel te ontwerpen,” aldus de FIA.

Teams kregen daarom vier maanden voorbereidingstijd. Volgens Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur kan dit weekend een kantelpunt zijn: “Barcelona staat voor iedereen op de kalender als het moment waarop alles kan veranderen. Dit kan namelijk voor elk team anders uitpakken.”

McLaren wordt veel genoemd als mogelijk ‘slachtoffer’ van deze strengere controle. Vorig seizoen werd het team al aangesproken op een achtervleugel die functioneerde als een soort mini-DRS.

Toch maakt teambaas Andrea Stella zich geen zorgen: “Het is goed nieuws als onze rivalen meer gefocust zijn op vermeende eigenschappen van onze auto dan op zichzelf.”

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Ook Red Bull en Mercedes reageren voorzichtig. Christian Horner ziet wel degelijk een mogelijke impact: “Het is een regelwijziging. Misschien verandert er niets aan de volgorde, maar er zal sowieso effect zijn.”

Toto Wolff van Mercedes is terughoudender: “We weten het niet zeker. Ferrari was in ieder geval altijd al conservatief met flexibele vleugels.”

Wat gaan we zien in Barcelona? Volgens analist Bernie Collins van Sky wordt het pas donderdag echt duidelijk welke teams hun voorvleugels hebben aangepast. “We weten niet wie er buiten de nieuwe marges valt. Maar als iemand opeens minder snelheid op het rechte stuk haalt of meer bandenslijtage toont, dan weten we genoeg.”

Kortom: de nieuwe vleugelregelgeving kan het speelveld in de Formule 1 flink veranderen.

Het is nog onduidelijk wie hier het meeste last van zal ondervinden, maar de Spaanse Grand Prix belooft een meetmoment te worden waarop de daadwerkelijke impact zichtbaar wordt.

Max Verstappen laat aan de media weten of hij nog voor de titel strijd

Lees ook: Max Verstappen laat aan de media weten of hij nog voor de titel strijd

Fred Vasseur legt Ferrari’s plan uit om Charles Leclerc op te offeren tijdens de Grand Prix van Spanje

Lees ook: Fred Vasseur legt Ferrari’s plan uit om Charles Leclerc op te offeren tijdens de Grand Prix van Spanje

Laatste nieuws

Lees meer nieuws