Formule 1

Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco
Alex Albon & Carlos Sainz / Gettyimages

Alex Albon heeft een solide voorsprong opgebouwd op teamgenoot Carlos Sainz en heeft zijn positie goed versterk.

Voorafgaand aan het seizoen werd gedacht dat Sainz Albon zou overtreffen, aangezien Albon eerder alleen rookies of mindere coureurs als teamgenoten had gehad.

Albon staat nu stevig op de achtste plaats in het kampioenschap met 40 punten, mede dankzij een sterke vijfde plaats in Imola. In een seizoen waarin Red Bulls tweede coureurs worstelen, is dat een realistische toppositie voor het middenveld.

Hij behaalde ook vijfde plaatsen in Australië en Miami en heeft intern een voorsprong van 29 punten op Sainz, ondanks een achterstand van 4-3 in kwalificatie. Albon is echter sterker op zondag (4-1 wanneer beiden finishen) en weet het maximale uit de auto te halen, wat het voor Sainz lastig maakt om het gat te dichten.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco namen Sainz en Albon een nieuwe aflevering op van hun podcast ‘Team Torque’, met F1-legende David Coulthard als gast. Ze deelden hierin hun tips en trucs voor het meest iconische circuit van de sport.

Sainz onthulde dat hij op volle snelheid de auto de barrière laat raken bij het uitkomen van de blinde linkerbocht Tabac, een plek waar veel coureurs zijn gecrasht. Dit verraste Albon enorm.

De voormalige Ferrari-coureur legde uit dat hij probeert de chicane bij het zwembad zo wijd mogelijk te nemen door de auto naar de rechterbarrière te laten drijven.

Het is opvallend dat de twee coureurs nog steeds openlijk rondetijdtrucs met elkaar delen. Maar dat kan veranderen naarmate de rivaliteit toeneemt.

“Ik raak de binnenkant bij de ingang vlak bij het tweede zwembad,” zei Sainz.

“Ik voel een kleine tik en bepaal dan of de afstand goed is. Soms raak ik ook de barrière bij het uitkomen van Tabac.”

“Die snelle bij de uitgang van bocht 12?” reageerde Albon verrast.

“Het gaat niet om leunen tegen de barrière, maar om de bocht te openen. Bij het uitkomen van bocht 13 kijk je constant naar links,” zei Sainz.

“Soms laat ik de auto gewoon glijden om te voelen hoeveel ruimte ik kan nemen. Je bent je niet volledig bewust van hoeveel plek je aan de rechterkant laat.”

“Dan weet ik dat ik de chicane vol gas kan nemen en draait het erom te voelen hoe ver je kunt gaan.”

James Vowles zal ongetwijfeld blij zijn met dit nieuwe partnerschap. Hoewel er momenten van spanning zijn geweest, waaronder een misverstand over teamorders in Miami, is de samenwerking tussen de twee coureurs over het algemeen uitstekend.

Williams heeft al 51 punten gescoord en is op weg naar het beste seizoen sinds 2017, toen het team als vijfde eindigde.

Vowles zegt dat de sfeer bij Williams duidelijk positief is en dat het team nu profiteert van een van de grootste deals op de rijdersmarkt van 2024. Carlos Sainz heeft eerder vier races gewonnen en heeft het team naar een hoger niveau getild.

Hoewel Albon de meeste punten heeft behaald, zijn er nog steeds gebieden waarop hij zich kan verbeteren. Vowles wijst er onder meer op dat Sainz sterker is bij het ingaan van de bochten, wat mogelijk de reden is waarom hij in de laatste vier races telkens vooraan startte.

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Laatste nieuws

Lees meer nieuws