Formule 1 ‘Red Bull slaat lucratief aanbod van Honda af’ Laurent Mekies / GettyImages Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 06:33 F1 nieuws Red Bull Yuki Tsunoda Hadjar naar Red Bull, Lawson blijft bij Racing Bulls, Lindblad komt erbij, maar tussen alle winnaars zit één verliezer. Yuki Tsunoda zal in 2026 geen vast stoeltje hebben op de Formule 1-grid. In plaats daarvan wordt de Japanner reservecoureur bij Red Bull Racing, zo is bevestigd. Wat achter de schermen meespeelde. Een afgewezen voorstel van Honda om Tsunoda wél op de grid te houden. Na maanden van speculatie is er eindelijk duidelijkheid gekomen over de toekomst van de 25-jarige Tsunoda. Zijn huidige stoeltje bij Racing Bulls gaat naar het Franse talent Isack Hadjar, terwijl Arvid Lindblad volgend jaar naast Liam Lawson zal rijden voor het Italiaanse zusterteam van Red Bull. Volgens Auto Motor und Sport lag er een concreet voorstel van Honda op tafel dat Tsunoda’s F1-carrière had kunnen verlengen. De Japanse motorenleverancier zou Red Bull een flinke korting hebben aangeboden op hun huidige krachtbronnen, op voorwaarde dat Tsunoda in 2026 een racezitje zou behouden bij Red Bull of Racing Bulls. De krachtbronnen zouden worden ingezet voor het “Testing of Previous Cars” (TPC)-programma, waarin jong talent ervaring opdoet in F1-materiaal. Tsunoda moest in ruil daarvoor als boegbeeld van Honda in de koningsklasse op de grid blijven. Red Bull wees deze deal echter af. Een tweede, mildere deal waarin Honda alsnog met korting motoren zou leveren, op voorwaarde dat Tsunoda in elk geval als reservecoureur verbonden bleef aan het team, lijkt wél doorgang te hebben gevonden. Lees ook: Max Verstappen moet zich met zijn rivalen melden bij de FIA Een terugkeer is absoluut niet uitgesloten Hoewel Tsunoda in 2026 dus uit beeld verdwijnt als fulltime coureur, is het geen definitief afscheid. In de Formule 1 zijn sabbaticals, zoals Alex Albon die via een reserverol bij Red Bull naar een hoofdrol bij Williams door kon schuiven, geen uitzondering. Ook Tsunoda kan zich opnieuw opwerken, zeker als hij scherp en actief blijft binnen het team. Bovendien lonken er mogelijke kansen voor 2027. Zo zou Haas een optie kunnen zijn, zeker als Ferrari Oliver Bearman promoveert naar de Scuderia. Haas-teambaas Ayao Komatsu heeft in het verleden al zijn bewondering uitgesproken voor Tsunoda’s talent en werkethiek. Daarnaast krijgt Aston Martin vanaf 2026 Honda-motoren. Als de Japanse fabrikant zijn protegé in de Formule 1 wil houden, zou een deal met het team uit Silverstone een logische zet zijn. Met Hadjar, Lindblad en Lawson heeft Red Bull duidelijk gekozen voor een nieuwe lichting talent, iets dat perfect past binnen de filosofie van het merk. Maar het weigeren van Honda’s voorstel is opmerkelijk, zeker gezien de historische samenwerking tussen beide partijen en de commerciële waarde van een Japanse coureur voor de Aziatische markt. Yuki Tsunoda / GettyImages Lees ook: Alpine wordt hoe dan ook laatste, maar vestigt een wel heel bijzonder record Lees ook: Maak kennis met het ‘geheime wapen’ van Red Bull waarmee ze de titel willen winnen Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Max Verstappen moet zich met zijn rivalen melden bij de FIA Formule 1 Alpine wordt hoe dan ook laatste, maar vestigt een wel heel bijzonder record Formule 1 Maak kennis met het ‘geheime wapen’ van Red Bull waarmee ze de titel willen winnen Formule 1 Vader Antonelli klimt in de pen na meerdere doodsbedreigingen Formule 1 Williams biedt vrouwelijke coureur contract aan Formule 1 George Russell heeft zeer slecht nieuws voor McLaren (en dat is gunstig voor Verstappen)