Formule 1

Pirelli verandert dit jaar veel aan de banden

Pirelli
Foto door Jeremy Bishop
Door T. Visser 5. februari 2025

Pirelli introduceert voor het Formule 1-seizoen 2025 belangrijke technische aanpassingen aan de banden, gericht op het verbeteren van de races en het adresseren van uitdagingen uit voorgaande jaren. Deze wijzigingen omvatten zowel constructieve aanpassingen als strategische keuzes in samenwerking met de FIA en de teams.

De meest significante verandering is een volledig nieuwe bandenconstructie die oververhitting moet tegengaan. Dit probleem beperkte eerder de raceprestaties, vooral in gevechten tussen auto’s, omdat banden snel aan grip verloren. Pirelli hoopt hiermee coureurs meer mogelijkheden te geven om langere gevechten aan te gaan zonder gripverlies.

George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Lees ook: George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Introductie van een zesde, zachtere compound

Pirelli testte in 2024 al een zachtere zesde compound die in 2025 wordt geïntroduceerd. Deze moet teams extra strategische flexibiliteit bieden, vooral op circuits waar snellere bandenkeuzes cruciaal zijn. Het doel is om degradatie beter te balanceren, zodat coureurs harder kunnen pushen zonder dat pitstops overbodig worden..

Hoewel Pirelli erkent dat enige degradatie nodig blijft voor pitstopvariatie, wordt de slijtage aangepast om meer actie op de baan mogelijk te maken. Mario Isola, hoofd van Pirelli’s F1-operaties, benadrukt dat een té lage degradatie zou leiden tot “treinen” van auto’s, terwijl een optimale balans coureurs uitdaagt om hun rijstijl aan te passen.

Bandenwarmers blijven (voorlopig) in gebruik

Een eerder voorgesteld verbod op bandenwarmers werd door de teams weggestemd, ondanks Pirelli’s investeringen in ontwikkeling. Voor 2025 blijven warmers dus toegestaan, maar de opgedane kennis wordt gebruikt voor andere raceklassen waar banden zonder warmers wel worden ingezet[1].

Deze aanpassingen moeten samen bijdragen aan dynamischer races, waarbij coureurs vaker kunnen aanvallen zonder dat bandenbeheer de overheersende factor wordt.

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Laatste nieuws

Lees meer nieuws