Formule 1 McLaren zet Lando Norris aan de kant Lando Norris / Gettyimages Door Tim Visser 24. juni 2025 Alex Dunne F1 nieuws Lando Norris McLaren McLaren zal tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk niet in volledige vaste bezetting aan de start verschijnen Lando Norris zal zijn auto in de openingssessie van het weekend afstaan. Het team kiest ervoor om een andere rijder de kans te geven om waardevolle ervaring op te doen tijdens deze officiële sessie op de Red Bull Ring in Spielberg. De invaller is een jonge coureur uit het opleidingstraject van McLaren: Alex Dunne. Hij rijdt momenteel in de Formule 2, de opstapklasse naar de Formule 1, en staat daar bovenaan in het kampioenschap. Lees ook: Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro Nieuwe regels McLaren maakt hiermee gebruik van de nieuwe regelgeving die sinds dit jaar geldt in de Formule 1. Teams zijn namelijk verplicht om tijdens het seizoen twee keer een rookie of jonge rijder in te zetten tijdens een vrije training. Eerdere seizoenen gold die verplichting slechts één keer. Dunne (19) komt dit seizoen uit voor het Rodin Motorsport-team in de Formule 2. Dunne won al twee hoofdraces, namelijk in Bahrein en Imola, en heeft daarmee een kleine voorsprong van drie punten opgebouwd op zijn directe concurrent Richard Verschoor uit Nederland. Dunne is geen onbekende binnen het McLaren-programma. Hij is onderdeel van het McLaren Driver Development Programme en is daarnaast ook betrokken als reserve- en ontwikkelingscoureur bij het Formule E-team van de Britse renstal. Hoewel hij eerder een test uitvoerde in een oudere McLaren op het circuit van Zandvoort, is dit zijn eerste officiële optreden in een GP-weekend in de Formule 1-auto van 2025: de MCL39. In de eerste vrije training zal Dunne dus de plaats innemen van Lando Norris. Norris moest tijdens de vorige race in Canada nog een botsing verwerken met zijn teamgenoot Oscar Piastri, die momenteel aan de leiding staat in het F1-kampioenschap. “Het is een geweldige kans om tijdens FP1 in Oostenrijk te mogen rijden. Ik kijk er echt naar uit om meters te maken in de MCL39 en het team te ondersteunen bij de afstelling voor het raceweekend,” aldus Dunne.“Ik heb goed kunnen trainen dankzij tests met oudere auto’s zoals de MCL60 en uren in de simulator. Bedankt aan Zak, Andrea en Alessandro voor hun vertrouwen.” “Dit is een mooie stap in mijn ontwikkeling binnen het McLaren Driver Development Programme. Ik ben erg blij dat ik nu ook echt bij het team op het circuit mag zijn.” Naast zijn debuut in de Formule 1 blijft Dunne ook actief in de Formule 2. Het circuit van Spielberg is namelijk dit weekend ook het toneel van de zevende ronde van dat kampioenschap. Daar zal hij proberen zijn leidende positie in het klassement verder uit te bouwen. View this post on Instagram A post shared by McLaren (@mclaren) Lees ook: Zwarter dan zwart: Nieuwe Chinese verf absorbeert al het licht Lees ook: ‘Ik ben monteur en dit type auto zou ik nooit kopen’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro Autonieuws Zwarter dan zwart: Nieuwe Chinese verf absorbeert al het licht Autonieuws ‘Ik ben monteur en dit type auto zou ik nooit kopen’ Autonieuws 5.000 kilometer zonder te tanken: man vaart naar Ibiza met een zonneboot die hij in een schuur bouwde Autonieuws Honda’s goedkoopste EV heeft een knop waarmee je 4,5 seconden sneller op de 100 zit Autonieuws Elektrische auto dood? Mazda ontwikkelt een verbrandingsmotor die tijdens het rijden CO₂ opzuigt
Autonieuws Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro
Autonieuws 5.000 kilometer zonder te tanken: man vaart naar Ibiza met een zonneboot die hij in een schuur bouwde
Autonieuws Elektrische auto dood? Mazda ontwikkelt een verbrandingsmotor die tijdens het rijden CO₂ opzuigt