Formule 1 Lando Norris doorbreekt stilte en komt met reactie op ‘stomme’ crash met teamgenoot Lando Norris na de crash met Oscar Piastri in de Grand Prix van Canada / Gettyimages Door Tim Visser 15. juni 2025 Crash F1 nieuws Lando Norris McLaren Oscar Piastri Norris maakt excuses na crash met teamgenoot Piastri in Canada Tijdens de Grand Prix van Canada heeft Lando Norris zichzelf in de problemen gebracht met een onbesuisde actie op zijn teamgenoot Oscar Piastri. De twee McLaren-coureurs vochten fel om de vierde plek in de slotfase van de race, maar vijf ronden voor het einde ging het mis. Norris raakte de achterkant van Piastri’s auto bij het aanremmen voor bocht 1. De Brit beschadigde zijn voorvleugel en sloeg met zijn voorwiel tegen de pitmuur. Lees ook: Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro Norris neemt alle schuld op zich Hij moest de strijd staken, maar Piastri kon zijn weg wel vervolgen en eindigde als vierde. Norris nam na afloop alle schuld op zich. Over de boordradio klonk meteen: “Sorry. Helemaal mijn fout. Stom van mij.” Ook voor de camera van Sky Sports was hij eerlijk. “Er is niemand anders die ik de schuld kan geven. Ik bied mijn excuses aan aan het hele team en aan Oscar. Ik probeerde iets wat waarschijnlijk iets te dom was. Gelukkig heb ik zijn race niet verpest.” De race verliep verder moeizaam voor Norris. Hij begon als zevende nadat hij twee fouten maakte in Q3. Tijdens de race reed hij een lange eerste stint op harde banden en wist daarmee terug te komen in het gevecht om de top vijf. De gehavende McLaren-voorvleugel van Lando Norris na de crash met Oscar Piastri / Gettyimages In de slotronden dichtte hij het gat naar Oscar Piastri. Een inhaalpoging bij bocht 10 leek even te slagen, maar Piastri kwam terug bij het ingaan van de chicane. Bij het aanremmen voor bocht 1 zat Norris klem toen Piastri richting pitmuur uitweek. Het gevolg was een botsing. Piastri was mild in zijn commentaar. “Hij maakte een stevige move in bocht 10. Ik hield stand tot aan de chicane. Het was een hard maar eerlijk gevecht tot dat moment. Ik heb de crash nog niet teruggezien, maar ik geloof niet dat het kwaadwillig was. Het was denk ik gewoon een ongelukkig moment.” McLaren-teambaas Andrea Stella bevestigde dat er intern naar het incident gekeken zal worden. “We willen nooit zien dat twee McLarens elkaar raken. Dit moeten we evalueren want het raakt een fundamenteel principe. Maar het was duidelijk een inschattingsfout.“ “Lando zat ernaast in zijn beoordeling van de afstand. Er was namelijk geen kwade bedoeling. We waarderen dat hij direct verantwoordelijkheid nam. De regels binnen het team staan vast. Onze rijders zullen hier iets van leren.” In het kampioenschap blijft Norris tweede, maar hij zakt nu 22 punten achter Piastri, die steeds consistenter presteert. De volgende race in Oostenrijk wordt dan ook cruciaal voor de Brit, die moet laten zien dat hij geleerd heeft van deze fout. McLaren kent een sterk seizoen, maar teamgenoten die elkaar raken zijn voor elk team een hoofdpijndossier. Lees ook: Zwarter dan zwart: Nieuwe Chinese verf absorbeert al het licht Lees ook: ‘Ik ben monteur en dit type auto zou ik nooit kopen’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro Autonieuws Zwarter dan zwart: Nieuwe Chinese verf absorbeert al het licht Autonieuws ‘Ik ben monteur en dit type auto zou ik nooit kopen’ Autonieuws 5.000 kilometer zonder te tanken: man vaart naar Ibiza met een zonneboot die hij in een schuur bouwde Autonieuws Honda’s goedkoopste EV heeft een knop waarmee je 4,5 seconden sneller op de 100 zit Autonieuws Elektrische auto dood? Mazda ontwikkelt een verbrandingsmotor die tijdens het rijden CO₂ opzuigt
Autonieuws Man koopt nieuwe Chevrolet Corvette Z06 voor 144.000 euro, rijdt slechts 3.800 kilometer en verkoopt hem voor 105.000 euro
Autonieuws 5.000 kilometer zonder te tanken: man vaart naar Ibiza met een zonneboot die hij in een schuur bouwde
Autonieuws Elektrische auto dood? Mazda ontwikkelt een verbrandingsmotor die tijdens het rijden CO₂ opzuigt