Formule 1

FIA doet eindelijk uitspraak over ‘illegale praktijken’ van McLaren

McLaren Lando Norris en Oscar Piastri
Foto: McLaren

McLaren mag omstreden onderdeel blijven gebruiken in de Formule 1.

Na een reeks grondige inspecties concludeerde de internationale autosportfederatie FIA namelijk dat het ontwerp van de achterremmen legaal is.

McLaren viel dit seizoen op door de temperatuur van de achterbanden beter te beheersen dan andere teams.

Dat voordeel zorgde voor veel speculatie over wat er precies achter deze prestatie zat.

De focus kwam al snel te liggen op de manier waarop McLaren de buitenkant van de achterste remtrommel koelt.

Die techniek zorgt er namelijk voor dat ook de velg en de band daarover minder snel opwarmen.

Rivaliserende teams (lees: Red Bull) begrepen niet hoe McLaren dit voor elkaar kreeg en vermoedden een mogelijk grijs gebied in het reglement.

Red Bull legde de FIA zelfs thermische beelden voor van McLarens remtrommels. Die beelden toonden opmerkelijke koude zones.

Toch bleek bij navraag dat McLaren niets hoefde aan te passen aan het ontwerp.

“Nee. Helemaal niets,” antwoordde McLaren-topman Zak Brown zondag in Miami op de vraag of de FIA had geëist dat het team zijn systeem zou veranderen.

F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

Lees ook: F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

FIA vindt geen verdachte zaken

De FIA heeft de afgelopen races het remsysteem, inclusief luchtinlaten en trommels, nauwkeurig onderzocht.

Na de dominante 1-2 van McLaren in Miami volgde zondagavond een extra uitgebreide controle. Daarbij is niets verdachts aangetroffen.

Hoewel er nog geen officieel document is vrijgegeven, wijst alles erop dat McLaren volledig voldoet aan de regels.

Dat betekent dat het gaat om een slimme en legale vondst. McLaren-teambaas Andrea Stella benadrukte dat het resultaat het gevolg is van gericht technisch werk in de winter.

“Ik wil de ingenieurs bij McLaren prijzen,” zei hij. “Dit gaat over het identificeren van factoren en het praktisch implementeren ervan, zodat we er voordeel uit kunnen halen.”

“Het blijft een soort zwarte kunst in de Formule 1, omgaan met banden. Ik ben dus erg trots op het team.”

Stella legde uit dat het team bewust had geïnvesteerd in de interactie met de banden.

“Als je me dit voor het seizoen had gevraagd, zou ik gezegd hebben dat we daar werk van maakten. Maar ik had niet verwacht dat het zoveel zou opleveren als we nu zien.”

Ook Mercedes tast nog in het duister over McLarens aanpak. Teambaas Toto Wolff zei zondag dat McLaren gewoon zijn huiswerk beter had gedaan.

“Het team rond Zak, Andrea en Rob Marshall zijn goede mensen met integriteit,” zei Wolff. Als we vroeger misschien dachten: ‘Misschien zitten ze op het randje’, dan heb ik nu geen twijfel dat zij binnen de regels blijven.”

Bij Red Bull leeft er geen intentie om een protest tegen McLaren in te dienen. Teamchef Christian Horner sloot illegale praktijken uit.

“We melden niets en suggereren ook niet dat er iets illegaals op die auto zit,” zei Horner.

“McLaren is de uitblinker. Ze hebben het soort voordeel dat we een paar jaar geleden ook zagen.”

“Ze doen het uitstekend op het gebied van temperatuurbeheersing, vooral aan het einde van de stint op mediumbanden waren ze het sterkst.”

Volgens Horner had Red Bull zelf last van remproblemen.

“Dat heeft het probleem tijdens de race verergerd, maar dat moeten we nu verder onderzoeken.”

McLaren mag dus verder bouwen op een technisch voordeel dat slim maar legaal blijkt.

Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Lees ook: Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Lees ook: Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Laatste nieuws

Lees meer nieuws