Formule 1

Ferrari heeft spijt van gemiste kans terwijl Adrian Newey schittert bij Aston Martin

Adrian Newey en Lawrence Stroll
Adrian Newey en Lawrence Stroll / Gettyimages

Binnen het Formule 1-team van Ferrari zou men spijt hebben over het mislopen van topontwerper Adrian Newey.

Dat meldt de gerenommeerde Italiaanse krant Corriere della Sera. Newey maakt dit weekend namelijk zijn eerste officiële optreden aan de pitmuur van Aston Martin tijdens de Grand Prix van Monaco.

Na zijn aangekondigde vertrek bij Red Bull vorig jaar werd Newey sterk gelinkt aan een overstap naar Ferrari. Volgens eerdere berichten reisde Ferrari-teambaas Fred Vasseur toen zelfs naar Londen om met Newey te praten, vlak voor de Grand Prix van Miami.

Een overstap naar Maranello kwam er echter niet. Adrian Newey koos uiteindelijk voor Aston Martin en bevestigde zijn overstap in september 2024. Sinds maart dit jaar is hij officieel gestart als ‘managing technical partner’.

Tegelijk werd hij ook aandeelhouder van het team. Volgens bronnen binnen Ferrari zou er nu sprake zijn van ‘spijt dat ze hem niet hebben binnengehaald’.

Een van de struikelblokken zou de hoogte van Newey’s eisenpakket zijn geweest. Ferrari zou namelijk niet hebben willen opbieden tegen Aston Martin. Dat laatste team presenteert Newey dit weekend dus voor het eerst in een actieve racefunctie.

Red Bull heeft iets gezegd tijdens F1-teamvergaderingen dat laat zien dat ze bang zijn voor de regelwijzigingen in 2026

Lees ook: Red Bull heeft iets gezegd tijdens F1-teamvergaderingen dat laat zien dat ze bang zijn voor de regelwijzigingen in 2026

Newey trekt vergelijking met 2022

Newey werkt bij Aston Martin aan de bolide voor 2026. Die auto zal worden ontwikkeld in samenwerking met motorleverancier Honda en de technische partners Aramco en Valvoline.

Zij tekenden vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst. Newey zei op de officiële site van Aston Martin: “Mijn gedachten over de regels van 2026 lijken op die van 2022: in eerste instantie dacht ik dat de regels zo beperkend waren dat er weinig ruimte was voor ontwerpers.”

“Maar als je in de details duikt zie je toch meer ruimte voor innovatie dan je eerst denkt. Bij de start van 2022 zagen we ook dat teams heel andere richtingen insloegen.”

“Inmiddels zijn de ontwerpen dichter naar elkaar toe gegroeid, maar dat duurde een paar seizoenen. Ik verwacht dat het in 2026 weer zo gaat.”

“Er is genoeg vrijheid in de regelgeving, dus teams zullen verschillende oplossingen proberen. En sommige daarvan zullen in de eerste jaren weer verdwijnen.”

Deze uitspraken trokken de aandacht van Damon Hill, wereldkampioen F1 in 1996. Hij reageerde op Instagram met: “Hmmm. Hij heeft iets gevonden.”

Ferrari’s zoektocht naar snelheid

Bij Ferrari blijft het ondertussen zoeken naar snelheid. Het team kende een magere seizoensstart. Tot nu toe stond slechts één coureur van Ferrari op het podium. Charles Leclerc en Lewis Hamilton zijn daarmee nog ver verwijderd van de topposities.

Ferrari werkt momenteel aan een belangrijke upgrade voor Silverstone in juli. Daarbij hopen ze hun problemen met de rijhoogte op te lossen. Die zorgden ervoor dat de SF-25 sinds Australië niet optimaal kon presteren.

De keuze van Newey om naar Aston Martin te gaan lijkt nu steeds waardevoller te worden voor dat team, en Ferrari kijkt ondertussen met steeds meer spijt naar hun concurrent.

Helmut Marko stuurt waarschuwing naar Max Verstappen

Lees ook: Helmut Marko stuurt waarschuwing naar Max Verstappen

Mercedes opgeroepen om George Russell te ontslaan

Lees ook: Mercedes opgeroepen om George Russell te ontslaan

Laatste nieuws

Lees meer nieuws