Formule 1 Ferrari-baas heeft slecht nieuws voor Lewis Hamilton Foto: Ferrari Door T. Visser 20. mei 2025 F1 nieuws Ferrari Frederic Vasseur Ferrari kon zondag in Imola eindelijk wat punten bijschrijven, maar de problemen op zaterdag blijven zwaar wegen op het team. Ferrari kende een sterke zondag tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Beide coureurs finishten ruim binnen de punten. Lewis Hamilton reed van P12 naar P4 en Charles Leclerc werd zesde. Toch heerst er binnen het team vooral frustratie over de kwalificatie. Beide auto’s werden zaterdag namelijk uitgeschakeld in Q2. Teambaas Frédéric Vasseur weet precies waar het probleem zit. “Het probleem is dat we veel trager waren in de kwalificatie gisteren, en dan start je vanaf P11 en P12. Het weekend is dan moeilijk, maar de inhaalrace was goed. Vandaag was een goede race met een zeer goede strategie, goed uitgevoerd, goede pitstops,” legde Vasseur uit in gesprek met F1. Lees ook: Christian Horner zou na Imola gevoelige informatie gelekt hebben om McLaren te dwarsbomen Die ene snelle ronde De snelheid over één ronde is al het hele jaar een zwak punt van Ferrari. Hamilton wist alleen tijdens de sprintrace in China pole te pakken. Leclerc kwam dit seizoen niet verder dan een derde startplek. Hamilton’s beste startpositie voor een Grand Prix is de vijfde plek. Op Imola kon het duo zich dankzij slimme strategie en bandenbeheer nog naar voren vechten. Maar Vasseur waarschuwt dat dat in Monaco vrijwel onmogelijk wordt. “Alles ging goed. Ik denk dat Charles wat pech had met de timing van de Safety Car, maar daar kunnen we niets aan doen. Uiteindelijk moeten we gewoon verbeteren in de kwalificatie, want als je vanaf P11 en P12 start, is het veel moeilijker.” Tijdens de race werkte het team opnieuw goed samen. Lewis Hamilton begon op de harde band, Leclerc op mediums. Ferrari voorkwam deze keer onduidelijkheid over teamorders, iets dat eerder in Miami nog tot chaos leidde. Wel kwam Leclerc in de slotfase in aanraking met Alex Albon. De Williams-coureur had nieuwere banden en probeerde hem buitenom in te halen. Hij eindigde in het grind. Leclerc gaf aan dat hij ruimte had gelaten, maar Ferrari wilde een straf vermijden. Daarom werd Leclerc gevraagd de plek terug te geven. “We liepen duidelijk risico. Met vijf seconden straf zou Charles tiende of elfde zijn geworden. We hadden het gevoel dat ze meer neigden richting het geven van een straf,” voegde Vasseur toe. “Daarom vroegen we hem om te wisselen. Ik was een beetje verrast dat er meer inhaalacties waren dan verwacht. Als het moeilijk is en je hebt bijna maar één bocht om in te halen, dan is het een alles-of-niets moment.” Voor de race klaagden beide coureurs over remproblemen tijdens de trainingen. Dat kan het slechte kwalificatieresultaat mede verklaren. Maar het grotere probleem ligt volgens Vasseur structureel bij de zaterdag. “Ik denk niet dat we de beste auto hebben. Zelfs als we in goede vorm zijn in de race, zijn we niet sneller dan McLaren. We zitten erbij, waarschijnlijk, maar niet snel genoeg. Wat duidelijk is, is dat we de laatste drie of vier races altijd veel beter waren in de race dan in de kwalificatie.” Ferrari weet dus waar het werk ligt. Monaco is een circuit waar inhalen nauwelijks mogelijk is. “Er is wat frustratie bij ons. Zeker, we moeten al onze inspanningen hierop richten. Volgend weekend, Monaco, op zaterdagavond is het bijna al beslist.” “We moeten veel meer performance leveren op zaterdag. Monaco is waarschijnlijk een beetje anders qua bandenslijtage. We moeten volgende week op zaterdag een veel betere prestatie leveren.” De boodschap is duidelijk. Als Ferrari komend weekend mee wil doen om het podium, dan moet de snelheid op zaterdag drastisch omhoog. Lees ook: De Grand Prix van Monaco wordt door deze ingreep eindelijk weer spannend Lees ook: Schumacher, Hamilton of Verstappen? Damon Hill wijst de beste ooit aan Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Christian Horner zou na Imola gevoelige informatie gelekt hebben om McLaren te dwarsbomen Formule 1 De Grand Prix van Monaco wordt door deze ingreep eindelijk weer spannend Formule 1 Schumacher, Hamilton of Verstappen? Damon Hill wijst de beste ooit aan Formule 1 Toto Wolffs opvolger is de weg kwijt: Geen oplossing in zicht Formule 1 Max Verstappen heeft nu voor 100% besloten voor welk team hij in 2026 zal rijden Formule 1 Max Verstappen bezorgt Ferrari spijt van beslissing over Lewis Hamilton