Formule 1

Dit gaat er volgens Adrian Newey veranderen met de nieuwe regelgeving in 2026

Adrian Newey in dienst van Aston Martin
Adrian Newey in dienst van Aston Martin / GettyImages

Adrian Newey laat zijn licht schijnen over hoe groot de kans is dat topteams hun positie zullen behouden, ondanks F1-regelwijziging van 2026

In aanloop naar het Formule 1-seizoen van 2026 staat de sport aan de vooravond van een ingrijpende verandering in het technisch reglement. Zowel de motoren als de aerodynamica gaan op de schop, met nieuwe regels die de prestaties van de auto’s ingrijpend zullen beïnvloeden.

Toch verwacht topontwerper Adrian Newey geen schokgolf door het veld. Al sluit hij een verrassing niet uit. De nieuwe regels treden vanaf 2026 in werking en brengen een nieuwe generatie hybride krachtbronnen met zich mee.

Ze vergen fundamenteel andere aerodynamische concepten. Desondanks denkt Newey die zichzelf sinds maart technisch directeur bij Aston Martin mag noemen, dat de huidige topteams ook volgend jaar vooraan blijven meedraaien.

“De kans is groot dat de topteams van dit jaar ook de topteams van volgend jaar zullen zijn,” zei Newey in de podcast James Allen on F1.

Volgens de Britse ingenieur die eerder kampioenschapsauto’s bouwde voor Red Bull, McLaren en Williams, blijft het meestal bij dezelfde namen in de top. Tenzij er echt iets onverwachts gebeurt.

Sky Sports zegt de waarheid over Max Verstappen

Lees ook: Sky Sports zegt de waarheid over Max Verstappen

“Je weet niet of je goed, slecht of gemiddeld bezig bent”

“Af en toe is er wel eens een verstoring. Dat zagen we in 2009 toen Ferrari en McLaren, de grote teams van 2008, ineens achterop raakten.”

“Brawn GP en Red Bull kwamen toen naar voren. Dus het kan gebeuren, maar meestal blijven de gevestigde teams bovenaan.”

Sinds zijn overstap van Red Bull naar Aston Martin werkt Newey exclusief aan het 2026-project van het team uit Silverstone. Toch houdt hij zich opvallend op de vlakte over hun vooruitgang. Ondanks al zijn ervaring, zegt hij geen flauw idee te hebben hoe Aston Martin zich verhoudt tot de concurrentie.

“Je vraagt hoe het gaat. Het eerlijke antwoord is dat ik het écht niet weet.”

“Vanwege die reset weet je gewoon niet of je goed, slecht of gemiddeld bezig bent ten opzichte van de rest. Je hebt geen enkel zicht op wat zij aan het doen zijn.”

Aston Martin vecht dit jaar voor P6 in het constructeurskampioenschap en ziet in Newey een cruciale schakel voor de toekomst. Teameigenaar Lawrence Stroll noemde Newey al de belangrijkste aanwinst van het team tot nu toe, zelfs boven tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso.

De verwachting in de paddock is dat teams als Mercedes, McLaren, Ferrari en Red Bull het best gepositioneerd zijn voor de nieuwe regels, vooral gezien hun budgetten, infrastructuur en ontwikkelingssnelheid. Toch blijft 2026 een jaar vol vraagtekens.

Newey wijst op het potentieel voor disruptie, maar plaatst ook meteen kanttekeningen bij hoe vaak dat in werkelijkheid voorkomt. De meeste regelwijzigingen zorgen niet voor revolutie, maar slechts voor herverdeling binnen de gevestigde orde.

Beruchte ‘Papaya-rules’ eisen hun tol: ‘Je hebt het recht om de orders te negeren’

Lees ook: Beruchte ‘Papaya-rules’ eisen hun tol: ‘Je hebt het recht om de orders te negeren’

F1-team dropt bom en tekent opvallende coureur voor 2026

Lees ook: F1-team dropt bom en tekent opvallende coureur voor 2026

Laatste nieuws

Lees meer nieuws