Formule 1

Charles Leclerc en Lewis Hamilton gestraft in volgende F1-race in Brazilië

Lewis Hamilton en Charles Leclerc
Lewis Hamilton en Charles Leclerc / GettyImages

Ferrari overweegt motorwissel voor Leclerc en Hamilton in Brazilië strategische gridstraffen in aanloop naar slotfase van F1-seizoen 2025

De Grand Prix van Brazilië kan een cruciaal moment worden voor Ferrari in het Formule 1-seizoen van 2025. Volgens Italiaanse bronnen is de renstal uit Maranello namelijk van plan om de Power Units van Charles Leclerc en Lewis Hamilton te vervangen op het circuit van Interlagos, ondanks de daarbij horende gridstraffen.

Het doel? Vers op motorisch gebied aan de start verschijnen van de laatste drie, mogelijk beslissende, races van het seizoen in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi. Drie circuits waar motorvermogen een essentiële rol speelt.

De keuze voor een strategische motorwissel in São Paulo is verre van willekeurig. Interlagos is één van de weinige circuits op de kalender waar inhalen relatief goed mogelijk is, dankzij de combinatie van meerdere racelijnen, lange rechte stukken en DRS-zones.

Het Braziliaanse weer dat vaak onvoorspelbaar en nat is, kan bovendien een chaotische race opleveren waarin gridstraffen minder impact hebben. Een beroemd voorbeeld is Lewis Hamilton in 2021, die na een gridstraf en diskwalificatie alsnog wist te winnen dankzij een ijzersterke inhaalrace.

Ferrari beseft dat het pakken van een gridstraf in Brazilië strategisch voordeliger kan zijn dan bijvoorbeeld in Las Vegas, waar inhalen veel lastiger is.

Vallteri Bottas koopt een huis op een van de mooiste plekken op aarde

Lees ook: Vallteri Bottas koopt een huis op een van de mooiste plekken op aarde

Ferrari wil het seizoen goed afsluiten zonder teveel zorgen

Leclerc en Hamilton zitten beiden aan het maximumaantal toegestane motorcomponenten, namelijk vier verbrandingsmotoren, vier turbocompressoren, vier MGU-K’s en vier MGU-H’s.

Een vijfde motoronderdeel betekent automatisch een straf van tien posities op de grid. Verdere vervangingen leiden tot vijf plaatsen extra per onderdeel.

Door bewust een straf te incasseren in Brazilië, hoopt Ferrari daarna zonder technische zorgen en met maximale prestaties de laatste drie GP’s van het jaar te kunnen rijden en op die manier eindelijk een gooi te doen naar die langverwachte overwinning, waar de Scuderia al meer dan een jaar op wacht.

Ferrari is niet de enige die overweegt om tijdens de GP van Brazilië motoronderdelen te wisselen. Ook Mercedes zou volgens geruchten dezelfde strategie hanteren voor George Russell en Andrea Kimi Antonelli, die zich dan op vergelijkbare wijze voorbereiden op de races waarin elke punt telt met name voor het constructeurskampioenschap.

Met nog vier races te gaan, staan vrijwel alle topteams voor dezelfde uitdaging. Hoe beheers je de slijtageslag van een lang seizoen zonder cruciale punten te verspelen?

Volgens de FIA zijn vrijwel alle topcoureurs aan hun limiet. Leclerc, Verstappen, Norris, Piastri en Russell hebben nog net geen overtreding begaan, maar zullen bij de volgende vervanging een 10-plaatsen straf krijgen.

Hamilton, Antonelli, Tsunoda, Bearman, Hadjar, Alonso en Gasly hebben dit seizoen al componenten overschreden en krijgen voortaan 5 plaatsen straf bij elke nieuwe vervanging.

Ferrari bevindt zich in een luxere positie dan bijvoorbeeld McLaren of Red Bull, wiens coureurs nog volop strijden om het wereldkampioenschap. Voor Ferrari is het hoofddoel helder. Het seizoen sterk afsluiten, misschien zelfs met een overwinning en daarvoor zijn verse motoren essentieel.

De komende dagen zal blijken of Ferrari de gok daadwerkelijk gaat wagen. Maar als ze dat gaan doen, is Interlagos zonder twijfel het ideale toneel.

‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

Lees ook: ‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië

Lees ook: Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië

Laatste nieuws

Lees meer nieuws