Formule 1

De gok van Hamilton met Ferrari

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton in Oostenrijk / Gettyimages

Lewis Hamilton trok geen wenkbrauw op toen Ferrari halverwege het seizoen de ontwikkeling van de 2025-auto stillegde. Sterker nog: hij vroeg er zelf om.

Na de seizoensfinale in Abu Dhabi gaf de zevenvoudig wereldkampioen toe dat de terugval van de SF-25 harder was dan iemand in Maranello had voorzien, maar hij hield vol dat een vroege focus op 2026 de enige logische zet was.

Geen podiums gedurende een volledig seizoen voor het eerst in zijn F1-carrière zal pijn doen, zeker. Toch blijft Lewis Hamilton bij zijn standpunt: liever nu de klap incasseren dan te laat zijn voor de grootste regelreset in tien jaar.

“Het had geen psychologisch effect op mij,” zei hij.

“Wist ik aan het eind van het jaar dat we zouden staan waar we nu staan? Nee. We verwachtten het, maar het voelde erger, natuurlijk.”

“Maar ik was degene die ervoor pushte… We kunnen niet achterlopen op anderen als het gaat om de ontwikkeling van de nieuwe auto.”

Legendarisch race circuit ondergaat revolutionaire gedaanteverwisseling

Lees ook: Legendarisch race circuit ondergaat revolutionaire gedaanteverwisseling

“Iedereen is heel positief gebleven”

Ferrari schroefde de ontwikkeling van de SF-25 officieel al in april terug en verschoof middelen naar het ‘schone lei’-project voor 2026, met een volledig nieuw chassis en een nieuw powerunitpakket. De gok was op zondag zichtbaar.

De auto won geen enkele Grand Prix. Charles Leclerc pakte alle zeven podiumplaatsen van Ferrari in 2025, terwijl Hamiltons enige prijs een Sprint-zege in China was, amper een troost voor een coureur die leeft voor titels.

De tweede seizoenshelft vertelde het verhaal in harde cijfers. Na de zomerstop voegde Leclerc nog slechts twee podiums toe, terwijl de SF-25 steeds verder achterop raakte in een ontwikkelingsstrijd waar Ferrari bewust uitstapte.

Hamilton vocht ondertussen met een auto die op balans en bandenmanagement te vaak buiten het optimale venster zat om echt de leiders te bedreigen.

Toch twijfelt hij niet aan de beslissing.

“Ik steunde het honderd procent,” zei Hamilton. “Ik denk nog steeds dat het de juiste keuze was, zeker gezien waar we al stonden met de auto. We vochten niet voor een kampioenschap.”

Wie in deze nieuwe Ferrari-dynamiek zoekt naar een ‘player-manager’-rol, vindt dat in de manier waarop Hamilton over de volgende stappen praat. Het werk, zegt hij, loopt al. En hoewel 2026 een complete reboot belooft, zijn de deadlines kort en onverbiddelijk.

“Het begint eigenlijk al volgende week,” merkte hij op in Abu Dhabi.

“We werken al maanden op de achtergrond aan 2026. Volgende week zit ik in de simulator om aan de volgende auto te werken.”

“Uiteraard doen we de post-season test, die op de banden voor volgend jaar is en de training start zelfs al vóór Kerst. De pauze is de kortste die we ooit hebben gehad.”

De winter van de Formule 1 wordt allesbehalve rustig. Teams trekken naar een besloten shakedown op Circuit de Barcelona-Catalunya (26–30 januari), gevolgd door twee openbare testblokken in Bahrein op 11–13 februari en 18–20 februari.

Ferrari heeft die dagen nodig om vanaf ronde één een fundamenteel ander concept binnen een smal competitief venster te krijgen. Dáár is dit hele jaar voor opgeofferd.

Leclerc en Hamilton leiden die aanval opnieuw en hun duo blijft intrigerend. Leclerc was de constante puntenbank; Hamilton de strateeg met de lange adem, duidelijk volledig geïnvesteerd in het 2026-project. Intern lijkt de sfeer bovendien stabieler dan je zou verwachten na zo’n mager seizoen.

“In mijn ervaring is iedereen heel positief gebleven,” zei Hamilton.

“Ik heb geen psychologische impact gezien.”

Natuurlijk is een sprookjesachtige ommekeer niet gegarandeerd. Nieuwe regels kunnen een team omhoog stuwen of genadeloos ontmaskeren. Ferrari weet als geen ander hoe makkelijk je kunt missen met een auto die vanaf nul wordt opgebouwd.

Maar er zit methode in de urgentie van deze winter. Je haalt Hamilton niet binnen voor kleine stapjes; je haalt hem binnen om een titelkans te bouwen. Die bouw is maanden geleden begonnen en staat nu op het punt om vol gas te gaan.

Hamilton heeft zijn inzet geplaatst. Nu moet Ferrari hem verzilveren.

Dit heeft het seizoen van Antonelli gered

Lees ook: Dit heeft het seizoen van Antonelli gered

Aston Martin-coureur reageert op Max Verstappen als nieuwe teamgenoot

Lees ook: Aston Martin-coureur reageert op Max Verstappen als nieuwe teamgenoot

Laatste nieuws

Lees meer nieuws