Formule 1

Breaking: zo klinkt de Formule 1-motor in 2026

De F1-auto van volgend jaar
De F1-auto van volgend jaar / FIA

Honda laat geluid nieuwe F1-motor voor 2026 horen en geeft belangrijke update over samenwerking met Aston Martin.

Honda heeft via sociale media het eerste geluid laten horen van de motor die vanaf het Formule 1-seizoen van 2026 ingezet zal worden.

De Japanse fabrikant maakt zich op voor een nieuwe fase in de sport, namelijk als exclusieve motorpartner van Aston Martin.

Het geluid van de nieuwe krachtbron werd gepresenteerd met een korte video, waarin het motorblok op en neer schakelt.

De clip, geplaatst onder de titel The Sound of 2026, geeft volgens velen een realistisch voorproefje van hoe de volgende generatie F1-wagens zal klinken.

FIA past F1-termen aan voor 2026 aan om verwarring bij fans te voorkomen

Lees ook: FIA past F1-termen aan voor 2026 aan om verwarring bij fans te voorkomen

‘Japan is aan het werk terwijl het Verenigd Koninkrijk slaapt’

De basis van de krachtbron blijft een 1.6-liter verbrandingsmotor, die al sinds 2014 gebruikt wordt in de Formule 1. Toch zijn er vanaf 2026 grote veranderingen, de hybride aandrijving krijgt namelijk een veel grotere rol.

De elektrische output wordt verdrievoudigd, wat betekent dat er meer nadruk komt te liggen op efficiëntie en energieterugwinning.

Dit is een belangrijk onderdeel van de bredere duurzaamheidsdoelen die de Formule 1 zichzelf heeft gesteld.

Honda werkt sinds het seizoen 2019 samen met Red Bull Racing, maar die samenwerking loopt af na 2025. Vanaf 2026 kiest het Japanse merk voor een nieuwe strategische alliantie met Aston Martin.

Deze nieuwe samenwerking is niet zomaar een technisch contract, maar een diepgaande integratie tussen de twee bedrijven.

Honda Racing’s president Koji Watanabe gaf via de officiële kanalen van Aston Martin een uitgebreide toelichting over de voortgang.

“De relatie tussen de ingenieurs is nu al erg sterk, maar mijn verwachting is dat die nog hechter wordt naarmate het project vordert,” zei Watanabe.

Artikel gaat verder onder het Instagrambericht.

“De gemeenschappelijke basis was van meet af aan de wil om te winnen. Of ik nu met Lawrence [Stroll] spreek of met iemand anders uit het leiderschapsteam op de AMR Technology Campus, je voelt dat we als één team opereren. Dat is heel belangrijk, die ‘one team’-filosofie.”

De uitwisseling van personeel is ook al begonnen, zo zijn Aston Martin Aramco-ingenieurs actief in het HRC-hoofdkwartier in Sakura, terwijl Honda-specialisten zijn ondergebracht in Silverstone, waar Aston Martin zijn technologiecentrum heeft.

Watanabe lichtte toe hoe het tijdsverschil van negen uur tussen Groot-Brittannië en Japan juist als voordeel werkt.

“Japan is wakker en aan het werk terwijl het Verenigd Koninkrijk slaapt, en andersom. Het project ontwikkelt zich dus 24 uur per dag. Als iemand op kantoor komt, liggen er alweer nieuwe resultaten en verse data klaar vanuit de andere kant van de wereld.”

Honda’s onthulling komt op een moment dat de Formule 1 zich richting een nieuw technisch tijdperk beweegt.

De motoren van 2026 zullen namelijk lichter, krachtiger en duurzamer moeten zijn, met een grotere rol voor elektrische aandrijving en synthetische brandstoffen.

FIA maakt bekend wie tot baas van de organisatie is gekozen

Lees ook: FIA maakt bekend wie tot baas van de organisatie is gekozen

Max Verstappen getroffen door ziekte

Lees ook: Max Verstappen getroffen door ziekte

Laatste nieuws

Lees meer nieuws