Formule 1

Adrian Newey heeft een probleem met andere ingenieurs van het team

Adrian Newey
Adrian Newey / GettyImages

Met het oog op de grote reglementswijzigingen in 2026 heeft Aston Martin een forse troef in handen: Adrian Newey.

De meest succesvolle ontwerper in de Formule 1-geschiedenis is sinds zijn komst in maart Newey exclusief aan het werk met het ontwerp van de 2026-bolide en teambaas Lawrence Stroll noemt hem “de grootste aanwinst” van het team. Belangrijker dan tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso.

Hoewel Adrian Newey bekendstaat als een aerodynamisch meesterbrein, blijkt zijn benadering verrassend eenvoudig. Volgens Aston Martin-teambaas Andy Cowell draait het bij Newey vooral om first-principles engineering. Terug naar de basis, terug naar de fundamenten.

“Ik sprak eerder deze week met enkele van onze mechanische ingenieurs,” vertelt Cowell in de BBC-podcast Chequered Flag.

“Zij zeiden: ‘Adrian focust zich echt op engineering vanuit eerste principes.’ Mijn reactie was: ‘Dat zouden we allemaal moeten doen.’”

Newey’s invloed blijkt al merkbaar binnen het team.

“Hij brengt die pure focus op het najagen van perfectie, en hij tilt de hele organisatie naar een niveau waar elk detail telt en waar we in recordtijd topprestaties najagen.”

Sky Sports zegt de waarheid over Max Verstappen

Lees ook: Sky Sports zegt de waarheid over Max Verstappen

“Niet geloven dat we kunnen winnen, dat móét veranderen”

Ondanks een spannende strijd om P6 in het constructeurskampioenschap met Racing Bulls, Haas en Sauber als directe concurrenten, heeft Aston Martin bewust besloten Newey volledig op 2026 te richten. Geen afleiding, geen betrokkenheid bij het huidige seizoen. Alles draait om de reset die volgend jaar komt.

Newey wordt bijgestaan door voormalig Ferrari-topman Enrico Cardile, die hem omschrijft als meedogenloos in zijn eisen, maar visionair in zijn aanpak. Volgens Cardile heeft Newey de lat direct hoger gelegd binnen het team en is hij niet bang om fundamentele processen ter discussie te stellen.

Toch ziet Newey parallellen met het verleden. In een interview gaf hij aan bij Aston Martin hetzelfde gevoel te hebben als toen hij in 2006 begon bij het toen nog jonge Red Bull Racing. Een gebrek aan geloof.

“Veel mensen hier geloven nog niet dat we kunnen winnen. Dat móét veranderen,” aldus Newey.

Bij Red Bull duurde het vier jaar voor hij winnende auto’s bouwde. Aston Martin hoopt mede dankzij zijn ervaring en visie die leercurve te versnellen.

Met Adrian Newey aan het technische roer en Andy Cowell als dagelijkse leider, zet Aston Martin alles op alles om in 2026 de sprong naar de top te maken.

De nadruk ligt op eenvoud, focus en fundamentele engineering. Waarden die het team nu volledig omarmt. Of dat genoeg is om daadwerkelijk wereldkampioen te worden, zal blijken zodra de lichten uitgaan in het nieuwe reglemententijdperk.

Beruchte ‘Papaya-rules’ eisen hun tol: ‘Je hebt het recht om de orders te negeren’

Lees ook: Beruchte ‘Papaya-rules’ eisen hun tol: ‘Je hebt het recht om de orders te negeren’

F1-team dropt bom en tekent opvallende coureur voor 2026

Lees ook: F1-team dropt bom en tekent opvallende coureur voor 2026

Laatste nieuws

Lees meer nieuws