Formule 1

Adrian Newey heeft ineens héél slecht nieuws voor Aston Martin

Adrian Newey in dienst van Aston Martin
Adrian Newey in dienst van Aston Martin / Gettyimages

Adrian Newey heeft een serieuze tekortkoming ontdekt in de infrastructuur van het Formule 1-team.

Het gaat om een probleem met de simulatieomgeving. Deze zou volgens hem totaal niet overeenkomen met de prestaties van de auto op het circuit.

Volgens Adrian Newey vormt dit een fundamenteel obstakel dat de ambities voor 2026 flink in de weg kan staan.

De simulator in kwestie maakt deel uit van de gloednieuwe fabriek in Silverstone die in 2024 werd opgeleverd. De windtunnel van het team werd pas later in gebruik genomen.

Het probleem ligt volgens Newey vooral bij de software en niet bij de hardware. “Je kunt het beste bewegingssysteem ter wereld hebben, maar als je geen goede modellering hebt, geen correlatie met het aerodynamische model of het bandenmodel, dan heb je er niets aan.”

Newey is volgens The Race duidelijk over de impact. “Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat sommige van onze hulpmiddelen zwak zijn, vooral de driver-in-the-loop-simulator. Die heeft veel werk nodig want hij correleert op dit moment helemaal niet, en dat is een fundamenteel onderzoeksinstrument. Het ontbreken daarvan is een beperking.”

De rijkste F1-coureur ter wereld: een groter fortuin dan Schumacher en Hamilton samen

Lees ook: De rijkste F1-coureur ter wereld: een groter fortuin dan Schumacher en Hamilton samen

Nog twee jaar nodig

De gevolgen zijn zowel op de korte als de lange termijn voelbaar. “Het is een handicap, maar moeilijk te zeggen hoe groot. We zullen dus een tijdje ‘blind’ zijn. We moeten vertrouwen op ervaring en ons beste oordeel. Of dat voldoende zal zijn, moet de tijd uitwijzen.”

Volgens Newey kan het zomaar twee jaar duren voordat de simulator op het juiste niveau functioneert.

De tekortschietende simulatiecapaciteit verklaart mogelijk waarom Aston Martin de laatste jaren moeite heeft met upgrades. De auto ontwikkelt zich op basis van gegevens die simpelweg niet betrouwbaar zijn.

Newey zegt dat niet de windtunnel, maar het menselijke aspect doorslaggevend is. “De fabriek is waarschijnlijk de beste in F1, en de windtunnel is mogelijk ook de beste. Maar uiteindelijk draait het niet om de windtunnel. Het draait om het ontwerp dat je erin stopt.”

Tot slot wijst Newey op het organisatorisch aspect binnen het team. De structuur moet beter, vindt hij. “Er zijn individueel veel zeer goede mensen. We moeten ze alleen beter laten samenwerken. De oorsprong van het team ligt natuurlijk bij Jordan, daarna Force India en Racing Point.”

“Het was altijd een klein team dat boven verwachting presteerde. Nu is het in korte tijd een groot team geworden dat dit jaar ondermaats presteert. Veel daarvan komt neer op het goed leren samenwerken en het maximale halen uit individuen.”

Aston Martin mikt op een serieuze rol in het nieuwe regelsysteem dat in 2026 wordt ingevoerd. Maar met een gebrekkige simulator en een team dat nog aan elkaar moet wennen, lijkt de weg naar de top voorlopig nog lang.

Jos Verstappen doorbreekt stilte over toekomst van Max bij Red Bull

Lees ook: Jos Verstappen doorbreekt stilte over toekomst van Max bij Red Bull

Bekentenis van Toto Wolff is slecht nieuws voor Max Verstappen

Lees ook: Bekentenis van Toto Wolff is slecht nieuws voor Max Verstappen

Laatste nieuws

Lees meer nieuws