Formule 1

FIA geeft coureur 10 plaatsen gridstraf

Oliver Bearman
Gettyimages

Tijdens de tweede vrije training op het circuit van Monte Carlo is een coureur bestraft met een gridstraf van tien plaatsen.

De straf werd opgelegd na een overtreding onder rode vlag-omstandigheden. Oliver Bearman haalde namelijk een andere auto in bij bocht 17 terwijl de sessie al was stilgelegd.

Bearman haalde Carlos Sainz in, die op dat moment in een Williams reed. Uit een document van de FIA blijkt dat Bearman vlak voor de actie nog werd geïnformeerd door zijn team over de rode vlag.

“Ruim voor de inhaalactie was de sessie al stilgelegd met een rode vlag. Het team informeerde de coureur vrij laat, net voordat de inhaalactie plaatsvond,” aldus het rapport.

Toch legt de FIA de verantwoordelijkheid bij Bearman zelf. “Uit videobeelden blijkt duidelijk dat er een lichtpaneel recht voor de coureur stond waarop de rode vlag te zien was. Ook het dashboard gaf de rode vlag aan, ruimschoots voor de inhaalactie.”

Volgens de regels (artikel 2.5.4.1 b) moeten rijders bij een rode vlag onmiddellijk snelheid verminderen en langzaam terugkeren naar de pits. Bovendien staat in hetzelfde artikel dat inhalen verboden is en dat coureurs er rekening mee moeten houden dat er voertuigen op de baan kunnen zijn.

Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen

Lees ook: Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen

Rode vlaggen niet gezien

Bearman verdedigde zich met de verklaring: “Ik zag de rode vlaggen, maar besloot niet plotseling af te remmen omdat ik vond dat dat gevaarlijker zou zijn. Wat ik deed leek me veiliger.”

De stewards wezen die redenering af. “Wij zijn het niet eens met zijn beslissing om niet voldoende af te remmen en alsnog een andere auto in te halen. Hij had moeten vertragen en langzaam terug moeten rijden naar de pits, zoals voorgeschreven.”

Bearman eindigde de sessie als vijftiende. Door de straf zal hij zondag vanaf een veel lagere positie moeten starten. Dat maakt het moeilijker voor hem om punten te scoren op het smalle en technische stratencircuit van Monaco.

‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen

Lees ook: ‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen

Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten

Lees ook: Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten

Laatste nieuws

Lees meer nieuws