Formule 1

‘We hadden moeten volgen’: Norris woedend na blunder McLaren tijdens GP van Qatar

Lando Norris
Lando Norris in Qatar / GettyImages

McLaren raakt verstrikt in safety car-chaos in Qatar, na afloop is de frustratie voelbaar bij Lando Norris.

McLaren-coureurs en titelrivalen Lando Norris en Oscar Piastri raakten in de openingsfase van de Grand Prix van Qatar verwikkeld in een chaotische situatie rond de safety car, wat leidde tot frustratie bij met name Norris.

De safety car werd ingezet op ronde zeven nadat de Sauber van Nico Hülkenberg stil kwam te staan aan de zijkant van de baan, als gevolg van een contact met Pierre Gasly van Alpine dat hem deed spinnen.

Op dat moment reed Piastri aan de leiding, met Norris op de derde plaats, terwijl Max Verstappen bij de start Norris had gepasseerd en op P2 lag. Toen de safety car werd ingezet, besloten vrijwel alle coureurs de pits in te duiken, behalve Esteban Ocon én de twee McLaren-rijders.

Op het eerste gezicht leek McLaren een strategische fout te maken door zowel Piastri als Norris buiten te laten terwijl de rest van het veld nieuwe banden haalde.

De beslissing leidde ertoe dat beide coureurs vóór de herstart op de safety car inliepen, waardoor ze na de hervatting geen vrije pitstop meer konden maken zonder tijd te verliezen.

Verstappen geeft interessante reactie op mislukte strategie van McLaren

Lees ook: Verstappen geeft interessante reactie op mislukte strategie van McLaren

“Verstappen heeft alle flexibiliteit verloren”

Piastri had een uitstekende herstart en wist Norris meteen op achterstand te zetten. Ook Verstappen leek even verrast te worden, aangezien hij de aansluiting verloor en de twee McLarens een gat sloegen.

Toch uitte Norris over de boordradio zijn onvrede over de teamstrategie. Volgens hem had hij gewoon Verstappen moeten volgen de pits in:

“We hadden hem gewoon moeten volgen, toch? We hadden de pits in moeten gaan als de auto voor ons buiten bleef,” zei Lando Norris tegen zijn race-engineer William Joseph.

Het antwoord van Joseph liet echter zien dat McLaren vasthield aan de oorspronkelijke strategie.

“Verstappen heeft nu alle flexibiliteit in de race verloren.”

Door de bandenregels in Qatar, waar coureurs met een maximum rijden van 25 ronden op één set banden, moest Piastri op ronde 24 alsnog stoppen. Zijn pitstop verliep moeizaam met een tijd van meer dan vier seconden.

Norris volgde een ronde later, met een snellere stop van 2,2 seconden. Dat bleek cruciaal, want hij kwam daarmee net voor Fernando Alonso terug op de baan.

De safety car-fase en de strategie die McLaren toepaste, gooiden de raceopeningen voor beide coureurs deels overhoop. Hoewel het hen kortstondig aan de leiding bracht, betekende het ook dat ze in een minder gunstige positie verkeerden voor de rest van de race.

Wint Verstappen of Norris als ze evenveel punten hebben na Abu Dhabi GP? Het antwoord verrast

Lees ook: Wint Verstappen of Norris als ze evenveel punten hebben na Abu Dhabi GP? Het antwoord verrast

Auto Max Verstappen op het laatste moment aangepast voor de GP van Qatar

Lees ook: Auto Max Verstappen op het laatste moment aangepast voor de GP van Qatar

Laatste nieuws

Lees meer nieuws