Formule 1

Verlaten F1-circuit verandert in vuilnisbelt na jaren van verwaarlozing

Verlaten F1-circuit verandert in vuilnisbelt na jaren van verwaarlozing
Valencia Street Circuit / My Abandoned World / Youtube
Door L. Maas 22. juni 2025

Dit moderne F1-circuit staat nog steeds als een monument in de stad en kan door fans worden bezocht.

Hoewel het ooit een modern Formule 1-circuit was is het voormalige racecircuit in Valencia nu niet meer dan een herinnering aan de Formule 1 in de stad.

Nieuwe F1-fans vinden het idee van een Europese Grand Prix misschien wat vreemd, maar de race maakte daadwerkelijk meer dan drie decennia lang deel uit van de Formule 1-kalender.

McLaren-genie Gordon Murray haalt uit naar nieuwe F1-regels

Lees ook: McLaren-genie Gordon Murray haalt uit naar nieuwe F1-regels

Tilke design

Gedurende die tijd verhuisde de race tussen verschillende bekende circuits zoals Brands Hatch, Jerez en de Nürburgring, voordat het in 2008 neerstreek in de haven van Valencia.

Het circuit zelf werd ontworpen door de ervaren circuitarchitect Hermann Tilke, maar viel bij de toeschouwers niet in de smaak.

Het bestond voornamelijk uit krappe 90-gradenbochten en miste lange rechte stukken, wat inhaalacties zeldzaam maakte en de races vaak statisch.

Om de races spannender te maken werd het circuit in 2011 aangepast, maar de veranderingen hadden slechts een beperkt effect.

Toch was de race van 2012 uitzonderlijk dramatisch, waarbij Fernando Alonso de overwinning behaalde voor Kimi Räikkönen, terwijl Michael Schumacher een podiumplaats veroverde voor Mercedes.

Het bleek de laatste keer te zijn dat Valencia op de Formule 1-kalender stond.

Daarna voerde Bernie Ecclestone een beleid in waarbij elk land slechts één race mocht organiseren.

Hoewel er plannen waren om af te wisselen met Barcelona voor de Grand Prix van Spanje, zijn die nooit gerealiseerd.

Ironisch genoeg zal Spanje vanaf 2026 weer twee Formule 1-races huisvesten, namelijk in Madrid en Barcelona, ondanks eerdere regels die het aantal races per land beperkten.

Achter de schermen hadden de organisatoren in Valencia echter te maken met groeiende financiële problemen.

Het bedrijf Valmor Sport, verantwoordelijk voor de organisatie en het onderhoud van het circuit, bouwde uiteindelijk een enorme schuld op van ongeveer 300 miljoen euro.

Sinds 2013 is het gebied vrij toegankelijk en kunnen bezoekers al jaren vrij rondlopen over het vervallen terrein.

Het gebouw is nu leeggeruimd en het gebied eromheen is overwoekerd door graffiti en onkruid.

Het asfalt is nog steeds bedekt met betonnen blokken en oude veiligheidsbarrières, die herinneren aan een vervlogen tijdperk.

Valencia is niet de enige plek in Spanje met een voormalig F1-circuit dat in de problemen is geraakt.

Verder naar het zuiden in Andalusië werd het Circuito de Jerez in maart getroffen door zware overstromingen als gevolg van extreem weer.

Ondertussen richt de aandacht zich op de toekomst, waar een nieuw circuit in Madrid in 2026 zijn opwachting maakt op de Formule 1-kalender.

Deze nieuwe bestemming wordt vermoedelijk op termijn de hoofdlocatie voor Spanje.

Eerder in juni bezocht Carlos Sainz het terrein om een demonstratie te geven, vergezeld door de veelbelovende jonge coureurs Pepe Marti en Mari Boya.

‘Mercedes heeft besluit genomen over contract George Russell’

Lees ook: ‘Mercedes heeft besluit genomen over contract George Russell’

Valtteri Bottas laat ineens bommetje vallen over terugkeer in de Formule 1

Lees ook: Valtteri Bottas laat ineens bommetje vallen over terugkeer in de Formule 1

Laatste nieuws

Lees meer nieuws