Formule 1

Toto Wolffs opvolger is de weg kwijt: Geen oplossing in zicht

Toto Wolff
Toto Wolff / Gettyimages

Bradley Lord moest bij Mercedes de verantwoordelijkheid overnemen van Toto Wolff.

Ondanks een sterke prestatie tijdens de kwalificatie over één ronde, voldeed de Mercedes W16 niet aan de verwachtingen in de 63 ronden durende race in Imola.

George Russell maakte indruk met zijn snelheid in de kwalificatie, waarbij een strategische keuze om zijn laatste Q3-ronde op Pirelli’s mediumbanden te rijden hem de kans gaf om mee te strijden om pole position.

Hij haalde Lando Norris van McLaren in en veroverde de derde plek op de startopstelling. Maar in het openingsduel met Norris gebruikte hij te veel van de levensduur van zijn banden, waardoor hij vroeg moest pitten.

Russell had pech met de virtuele safety car, maar wist posities terug te winnen door niet te pitten tijdens de late safety car. Toch werd hij ingehaald door Lewis Hamilton op nieuwere banden en eindigde als zevende.

Christian Horner zou na Imola gevoelige informatie gelekt hebben om McLaren te dwarsbomen

Lees ook: Christian Horner zou na Imola gevoelige informatie gelekt hebben om McLaren te dwarsbomen

Uitvalbeurt voor Antonelli

Teamgenoot Kimi Antonelli kwalificeerde zich slechts als dertiende en moest opgeven met een probleem aan het gaspedaal, wat een langere safety car-periode veroorzaakte.

Bradley Lord trad op als tijdelijke teambaas in afwezigheid van Toto Wolff en gaf toe dat de Grand Prix van Emilia Romagna de zwakste race van Mercedes tot nu toe was in 2025.

“Dit was zonder twijfel onze zwaarste Grand Prix van het jaar. Het is ver onder ons niveau om de race te verlaten met een P7 en een uitvalbeurt,” zei Bradley Lord.

“George meldde al vroeg instabiliteit aan de achterkant en had moeite om de temperatuur van de achterbanden onder controle te houden, wat leidde tot snellere slijtage.”

“Die situatie dwong ons tot een vroege pitstop en een strategie met twee stops. De tweede stop kwam onder de VSC na Estebans uitvalbeurt en George had zich teruggeknokt in de punten toen de safety car werd ingezet vanwege Kimi’s uitvalbeurt.”

“Het was duidelijk dat we op de baan zouden blijven tijdens die periode, en George heeft hard gestreden tot het einde. Hij kon Lewis’ Ferrari op frissere banden niet achter zich houden, maar wist daarna wel zijn positie te behouden.”

“Voor Kimi kozen we een alternatieve strategie en begonnen we op harde banden, wat hem in het begin een paar plaatsen opleverde. Hij reed een stabiele race en we maakten gebruik van de VSC om over te schakelen naar mediumbanden, met het plan om die tot het einde te rijden.”

Volgens Bradley Lord reed Kimi een goede stint, maar kreeg hij steeds meer last van een probleem met het gaspedaal, wat er uiteindelijk voor zorgde dat de auto op ronde 45 tot stilstand kwam.

Het was de eerste race in zijn Formule 1-carrière die hij niet heeft kunnen uitrijden.

Lord merkte ook op dat, hoewel Mercedes er op zaterdag uitzag als een kandidaat voor pole position, het tempo van de W16 op zondag werd gehinderd door oververhitting van de achterbanden.

Bradley Lord legde verder uit dat het algehele prestatieniveau een wake-upcall was.

Hoewel George zich sterk kwalificeerde, kon het team het tempo van de concurrentie in de race niet bijhouden en had het zwaar te lijden onder duidelijke beperkingen door oververhitting van de achteras.

Hij zei dat de belangrijkste focus van het team de komende dagen zal liggen op het achterhalen van de oorzaak van de problemen, en vervolgens proberen optimaal voorbereid terug te keren komend weekend in Monaco.

De Grand Prix van Monaco wordt door deze ingreep eindelijk weer spannend

Lees ook: De Grand Prix van Monaco wordt door deze ingreep eindelijk weer spannend

Schumacher, Hamilton of Verstappen? Damon Hill wijst de beste ooit aan

Lees ook: Schumacher, Hamilton of Verstappen? Damon Hill wijst de beste ooit aan

Laatste nieuws

Lees meer nieuws