Formule 1 RIP DRS: Olav Mol legt uit hoe de vervanger werkt DRS op de Mercedes-bolide uit 2021 / Gettyimages Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 22:45 Andrea Kimi Antonelli F1 nieuws Jenson Button Het reglement gaat in 2026 helemaal op de schop, dat geeft nieuwe mogelijkheden, maar we moeten ook afscheid nemen van sommige dingen. Eén van de dingen waar we afscheid van zullen moeten nemen vanaf 2026, is het Drag Reduction System (DRS). In 2011 was Jenson Button, wereldkampioen van 2009, de eerste F1-coureur die succesvol gebruikmaakte van de techniek. De laatste was afgelopen Grand Prix Andrea Kimi Antonelli. Nu het reglement vanaf 2026 helemaal op de schop gaat, zal de DRS plaats gaan maken voor een ander systeem: active aerodynamics. Het Drag Reduction System was een beweegbaar stuk op de achtervleugel dat open en dicht kan op commando van de bestuurder. De veranderingen die plaats zullen vinden in de nieuwe opzet van de Formule 1 passeren, uiteraard, ook de revue in Vinkeveen. Ook deze week hebben zich in The Harbour Club niemand minder dan Q Music-dj Mattie Valk, zijn 100% NL-collega en politie-agent Rob van Someren, de altijd spraakmakende teambaas Frans Verschuur en F1-commentator sinds 1992 Olav Mol verzameld. “Heren, de DRS is er vanaf volgend jaar niet meer,” bijt Mattie Valk het spits af. Lees ook: McLaren-coureur wil niet meer: ‘Geen Formule 1 meer voor mij’ “Ik moet gaan zien of het werken” “Er komt een push-to-pass-systeem, wordt dit hetzelfde als in de IndyCar, een maximaal aantal seconden extra vermogen per race?” “Kan iedere coureur deze op elk moment gebruiken of moet je hiervoor bijvoorbeeld ook weer een aantal seconden binnen je voorganger zitten?” “Frans, hoe ziet dat eruit? Dat push-to-pass-systeem zoals we dat nu weten?” vraagt Valk. “Het is niet wat ze nu in de Indycar hebben, dat ze een extra vermogen hebben,” antwoordt Frans Verschuur. “Ze kunnen wel op andere momenten, zover ik weet de vleugels open zetten en andere vermogens gebruiken.” “Ook de wegligging van de voor- en de achtervleugel kan de rijder gaan beïnvloeden.” Olav Mol vindt er het zijne van en vult Verschuur aan. “Het is niet meer dat je binnen een seconde van iemand moet zitten, ze hebben allemaal een overtake button.” “Dat je zegt, beetje meer brandstof voor een beetje meer vermogen.” “Het werken met die voor- en die achtervleugel kunnen ze op elk moment van het rondje doen, dus daarin is het anders dan die DRS.” “Ik moet gaan zien of het werkt,” zegt Mol. “Met de DRS kon je hem alleen gebruiken als je iemand wilde passeren, nu kan iedereen hem gebruiken.” Lees ook: Alpine onthult nieuwe bolide-naam voor 2026 Lees ook: ‘Helft van alle F1-auto’s door FIA gediskwalificeerd’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 McLaren-coureur wil niet meer: ‘Geen Formule 1 meer voor mij’ Formule 1 Alpine onthult nieuwe bolide-naam voor 2026 Formule 1 ‘Helft van alle F1-auto’s door FIA gediskwalificeerd’ Formule 1 Adrian Newey heeft één ding nodig om te voorkomen dat Aston Martin in 2026 ‘nog chaotischer’ wordt Formule 1 Toto Wolff kan tevreden zijn: Max Verstappen tekent voor enkele jaren bij Mercedes (alle details) Formule 1 ‘Charles Leclerc weg bij Ferrari’
Formule 1 Adrian Newey heeft één ding nodig om te voorkomen dat Aston Martin in 2026 ‘nog chaotischer’ wordt
Formule 1 Toto Wolff kan tevreden zijn: Max Verstappen tekent voor enkele jaren bij Mercedes (alle details)