Formule 1

RIP DRS: Olav Mol legt uit hoe de vervanger werkt

DRS
DRS op de Mercedes-bolide uit 2021 / Gettyimages

Het reglement gaat in 2026 helemaal op de schop, dat geeft nieuwe mogelijkheden, maar we moeten ook afscheid nemen van sommige dingen.

Eén van de dingen waar we afscheid van zullen moeten nemen vanaf 2026, is het Drag Reduction System (DRS). In 2011 was Jenson Button, wereldkampioen van 2009, de eerste F1-coureur die succesvol gebruikmaakte van de techniek. De laatste was afgelopen Grand Prix Andrea Kimi Antonelli.

Nu het reglement vanaf 2026 helemaal op de schop gaat, zal de DRS plaats gaan maken voor een ander systeem: active aerodynamics. Het Drag Reduction System was een beweegbaar stuk op de achtervleugel dat open en dicht kan op commando van de bestuurder.

De veranderingen die plaats zullen vinden in de nieuwe opzet van de Formule 1 passeren, uiteraard, ook de revue in Vinkeveen.

Ook deze week hebben zich in The Harbour Club niemand minder dan Q Music-dj Mattie Valk, zijn 100% NL-collega en politie-agent Rob van Someren, de altijd spraakmakende teambaas Frans Verschuur en F1-commentator sinds 1992 Olav Mol verzameld.

“Heren, de DRS is er vanaf volgend jaar niet meer,” bijt Mattie Valk het spits af.

McLaren-coureur wil niet meer: ‘Geen Formule 1 meer voor mij’

Lees ook: McLaren-coureur wil niet meer: ‘Geen Formule 1 meer voor mij’

“Ik moet gaan zien of het werken”

“Er komt een push-to-pass-systeem, wordt dit hetzelfde als in de IndyCar, een maximaal aantal seconden extra vermogen per race?”

“Kan iedere coureur deze op elk moment gebruiken of moet je hiervoor bijvoorbeeld ook weer een aantal seconden binnen je voorganger zitten?”

“Frans, hoe ziet dat eruit? Dat push-to-pass-systeem zoals we dat nu weten?” vraagt Valk.

“Het is niet wat ze nu in de Indycar hebben, dat ze een extra vermogen hebben,” antwoordt Frans Verschuur.

“Ze kunnen wel op andere momenten, zover ik weet de vleugels open zetten en andere vermogens gebruiken.”

“Ook de wegligging van de voor- en de achtervleugel kan de rijder gaan beïnvloeden.”

Olav Mol vindt er het zijne van en vult Verschuur aan.

“Het is niet meer dat je binnen een seconde van iemand moet zitten, ze hebben allemaal een overtake button.”

“Dat je zegt, beetje meer brandstof voor een beetje meer vermogen.”

“Het werken met die voor- en die achtervleugel kunnen ze op elk moment van het rondje doen, dus daarin is het anders dan die DRS.”

“Ik moet gaan zien of het werkt,” zegt Mol.

“Met de DRS kon je hem alleen gebruiken als je iemand wilde passeren, nu kan iedereen hem gebruiken.”

Alpine onthult nieuwe bolide-naam voor 2026

Lees ook: Alpine onthult nieuwe bolide-naam voor 2026

‘Helft van alle F1-auto’s door FIA gediskwalificeerd’

Lees ook: ‘Helft van alle F1-auto’s door FIA gediskwalificeerd’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws