Formule 1

Plotselinge regelwijziging helpt Max Verstappen de F1-titel van Lando Norris en Max Verstappen af te pakken

Max Verstappen
Max Verstappen / Red Bull Racing

Een aangepaste Qatar-regel kan Max Verstappen zomaar helpen in titelstrijd tegen McLaren-duo.

De spanning in de Formule 1-wereldtitelstrijd is nog nooit zo hoog geweest met nog maar twee races te gaan en een nieuwe bandregel kan wel eens de doorslag geven.

Volgens F1-commentator Cam van den Dungen zou de verplichte tweestopstrategie bij de Grote Prijs van Qatar dit weekend een voordeel kunnen opleveren voor Max Verstappen en Red Bull, vergeleken met McLaren’s Lando Norris en Oscar Piastri.

Pirelli is de officiële bandenleverancier van de Formule 1 en voert vanwege veiligheidszorgen een limiet in op het aantal ronden dat een set banden mag afleggen tijdens de hoofdrace in Qatar, maximaal 25 ronden per set.

Met een totale racelengte van 57 ronden betekent dit dat teams minimaal twee pitstops móéten maken. De maatregel komt voort uit eerdere incidenten met bandenslijtage op het Lusail International Circuit in 2023 en 2024.

Hoewel de regel op papier neutraal is, denkt Van den Dungen dat Red Bull hier strategisch beter op kan inspelen dan McLaren. Het Oostenrijkse team kan volledig focussen op Verstappen, terwijl McLaren nog geen duidelijke kopman heeft aangewezen nu zowel Norris als Piastri nog volop meedoen in de titelstrijd.

Geconfronteerd met hetzelfde probleem als McLaren: F1-team ontliep diskwalificatie

Lees ook: Geconfronteerd met hetzelfde probleem als McLaren: F1-team ontliep diskwalificatie

“Bij Red Bull heeft alleen Verstappen prioriteit”

“Ik denk niet dat deze nieuwe regel per se één team of coureur bevoordeelt,” aldus Van den Dungen in gesprek met Yahoo Sport Australia.

“Maar Red Bull kan zonder discussie Verstappen prioriteit geven bij pitstops, terwijl McLaren mogelijk moeilijke keuzes moet maken tussen hun twee rijders.”

Bij Red Bull is Verstappen de duidelijke speerpunt; Yuki Tsunoda rijdt in dienst van het team en vormt geen bedreiging. Dat maakt strategische beslissingen eenvoudiger.

McLaren daarentegen heeft twee kanshebbers op de wereldtitel en heeft publiekelijk beloofd geen van beiden te bevoordelen zolang het verschil binnen één overwinning 25 punten blijft.

Volgens Van den Dungen zorgt deze situatie voor extra druk binnen het McLaren-kamp.

“Normaal gesproken zou een team in deze fase van het seizoen de leider in het kampioenschap voorrang geven, maar McLaren doet dat bewust niet,” legt hij uit.

“Dus het wordt simpelweg: wie zich het beste kwalificeert, krijgt pitstopprioriteit. Dat geeft Lando en Oscar nog meer motivatie om elkaar te verslaan alsof dat al nodig was.”

Van den Dungen vergelijkt de situatie met die van Red Bull in 2010, toen het team uiteindelijk vol inzette op Sebastian Vettel om het kampioenschap binnen te halen.

“Red Bull doet in 2025 hetzelfde met Max Verstappen: alles op hem zetten.”

“McLaren daarentegen blijft resoluut in hun keuze om beide coureurs gelijke kansen te geven.”

Na de diskwalificatie van beide McLarens in Las Vegas blijft Norris aan de leiding met 390 punten. Verstappen en Piastri volgen beiden op 366 punten, al staat Piastri tweede op basis van meer overwinningen dit seizoen.

Nieuwe teambaas Aston Martin de deur wagenwijd open voor veelgevraagde F1-coureur

Lees ook: Nieuwe teambaas Aston Martin de deur wagenwijd open voor veelgevraagde F1-coureur

Laurent Mekies heeft de spanning bij Red Bull opgevoerd met een opmerking over deze F1-coureur

Lees ook: Laurent Mekies heeft de spanning bij Red Bull opgevoerd met een opmerking over deze F1-coureur

Laatste nieuws

Lees meer nieuws