Formule 1

Mercedes mag niet gestraft worden voor de incompetentie van andere F1-teams

George Russell
George Russell / Getty Images

Honda, Audi en Ferrari eisen verbod op slimme Mercedes-vondst, maar dat zou de verkeerde teams belonen.

Honda, Audi en Ferrari zouden bij de FIA aandringen op een verbod op de slimme truc van Mercedes om de compressieverhouding in de nieuwe motoren te verhogen, nog vóór de start van het seizoen 2026.

Mocht de FIA daarin meegaan, dan zou genialiteit worden bestraft en onvermogen worden beloond.

Nog voordat er één kilometer is gereden in het aankomende seizoen 2026, staat de Formule 1-wereld al op zijn kop. Ditmaal door een slimme vondst van Mercedes, die naar verluidt ook door Red Bull is overgenomen. Beide teams hebben een manier gevonden om de compressieverhouding te verhogen.

Fabrikanten zouden dit doen omdat de compressieverhouding alleen wordt gemeten wanneer de motor nog niet op volledige bedrijfstemperatuur is tijdens het rijden op de baan.

Zodra de motor warm wordt zetten bepaalde onderdelen uit, waardoor de zuiger dichter bij de bovenkant van de cilinder komt dan in koude toestand.

‘Max Verstappen behoudt de kroon’

Lees ook: ‘Max Verstappen behoudt de kroon’

Teams die hun huiswerk niet doen klagen nu bij de meester

Dat verhoogt de compressieverhouding, levert extra prestaties op en verlaagt het brandstofverbruik. Slim, zou je zeggen. Temeer omdat nergens in het technisch reglement staat dat deze methode verboden is. Waarschijnlijk omdat de FIA hier simpelweg nooit aan heeft gedacht.

Dat het Mercedes van Toto Wolff is gelukt om een grote maas in de regelgeving te vinden, verdient juist complimenten. Dit is waar Formule 1 om draait: met het reglement in de hand zoeken naar oplossingen die vriend en vijand verbazen.

Waar zulke geniale ontdekkingen vroeger werden toegejuicht, heerst tegenwoordig een andere dynamiek. Teams die hun huiswerk minder goed hebben gedaan dan Mercedes, beginnen te klagen bij de schoolmeester.

Om de rust te bewaren zal er waarschijnlijk een compromis worden gesloten, dat valt nu al te voorspellen. De Formule 1 zou er veel beter aan toe zijn als de teams die nu klagen zelf op zoek zouden gaan naar manieren om prestaties te vinden. Dat is en blijft de kern van deze sport. Niet het jammeren van de verliezers.

Jenson Button maakt terugkeer in F1-auto

Lees ook: Jenson Button maakt terugkeer in F1-auto

F1-coureur krijgt FIA-straf voor Australische GP drie maanden voor seizoensstart 2026

Lees ook: F1-coureur krijgt FIA-straf voor Australische GP drie maanden voor seizoensstart 2026

Laatste nieuws

Lees meer nieuws