Formule 1

McLaren slaat ‘geheime’ alarm voor dreigende ingreep van de FIA

McLaren slaat ‘geheime’ alarm voor dreigende ingreep van de FIA
George Russell, Oscar Piastri & Lando Norris / Gettyimages

F1 heeft een verborgen waarschuwing gestuurd naar McLaren.

Hoewel de Formule 1 op weg is naar een nieuwe grote verandering met de invoering van strengere tests voor flexibele voorvleugels, verwacht George Russell geen grote verschillen.

De Mercedes-coureur wijst in plaats daarvan op McLarens superieure omgang met de banden als het echte verschil op de baan.

“Het weekend in Barcelona wordt interessant vanwege de regelwijziging, maar McLarens geheim zit in de banden en dat wordt niet beïnvloed door de nieuwe regel,” zei Russell tegen DAZN.

De Britse coureur staat op een fraaie plek in het kampioenschap met vier podiumplaatsen in zes races, maar geeft toe dat de McLaren MCL39 de meest veelzijdige auto op de grid is.

McLaren heeft zich dit jaar bewezen als het enige team dat consequent Red Bull kan evenaren en zelfs verslaan, en Max Verstappen staat nu onder druk in zijn jacht op een vijfde opeenvolgende titel.

Max Verstappen is van cruciaal belang voor de F1-toekomst van Jack Doohan

Lees ook: Max Verstappen is van cruciaal belang voor de F1-toekomst van Jack Doohan

TD018

Na langdurige discussies heeft de FIA de technische richtlijn TD018 ingevoerd, die vanaf de Grand Prix van Spanje strengere eisen stelt aan hoeveel de voorvleugels mogen buigen.

Dit is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat aerodynamische onderdelen stabiel blijven tijdens het rijden.

Toch hebben alle teams, inclusief McLaren en Mercedes, de huidige tests al doorstaan, wat erop wijst dat de verandering waarschijnlijk geen revolutie zal veroorzaken.

McLarens echte troef ligt in het vermogen van de auto om de bandentemperaturen onder controle te houden, vooral aan de achterkant.

Dit is cruciaal gebleken in races met hoge baantemperaturen, zoals in Miami, waar Oscar Piastri en Lando Norris optimaal gebruik maakten van de omstandigheden.

“Tijdens de race worden alle bochten nog trager en wordt het belangrijker om de banden te sparen. Dat is waarschijnlijk een sterk punt voor ons geweest dit jaar,” legde Piastri uit.

“Dit was de eerste echt warme race wat betreft baantemperatuur. Saoedi-Arabië was warm, maar de baantemperatuur vandaag was de hoogste van het hele jaar.”

Hoe McLaren die controle over de banden precies bereikt, blijft een raadsel voor de concurrentie (lees: Red Bull), maar het ontrafelen hiervan zal waarschijnlijk een grote rol spelen in de ontwikkeling van de auto’s richting 2026.

“We blijven upgrades introduceren, maar ik denk niet dat die ons op hetzelfde niveau als McLaren zullen brengen,” zei Russell. “We hebben niet de op een na beste auto, ook al zijn onze resultaten dat wel.”

“Ons beste weekend was in China en toch versloeg McLaren ons daar met meer dan tien seconden. Wanneer zij hun beste weekend hebben, loopt het verschil op tot wel veertig seconden.”

Red Bull-teambaas Christian Horner onderschrijft die conclusie.

“McLaren is duidelijk de toonaangevende auto. Ze hebben het soort voordeel dat wij een paar jaar geleden hadden en ze doen duidelijk uitstekend werk in het beheren van de bandentemperaturen,” zei Horner.

Met McLaren aan kop en de rest van het veld op zoek naar de verklaring achter hun succes, zou de rest van het seizoen wel eens een strijd om kennis en temperatuurbeheersing kunnen worden.

Martin Brundle weet al wie wereldkampioen in de Formule 1 gaat worden

Lees ook: Martin Brundle weet al wie wereldkampioen in de Formule 1 gaat worden

F1-coureur had 24 uur per dag beveiliging nodig tijdens de Grand Prix van Miami na het lekken van persoonlijke gegevens

Lees ook: F1-coureur had 24 uur per dag beveiliging nodig tijdens de Grand Prix van Miami na het lekken van persoonlijke gegevens

Laatste nieuws

Lees meer nieuws