Formule 1

Max Verstappen laat rivaal sprakeloos achter na optreden op de Nürburgring

Max Verstappen laat rivaal sprakeloos achter na optreden op de Nürburgring
Max Verstappen / Gettyimages

Max Verstappen heeft opnieuw laten zien waarom hij tot de meest gevreesde talenten in de autosport behoort, ook buiten de Formule 1.

Tijdens een welverdiende pauze van twee weken in de Grand Prix-kalender maakte de drievoudig wereldkampioen een uitstapje naar het legendarische Nürburgring Nordschleife, waar hij zijn rijvaardigheid liet spreken.

En dat deed hij niet in een Red Bull Formule 1-wagen, maar in een Ferrari 296 GT3, onopvallend vermomd onder de naam Franz Hermann, compleet met Red Bull en Verstappen.com-kleuren.

Hoewel Verstappen vaak zijn onvrede heeft geuit over het drukke F1-schema en de vele verplichtingen buiten de baan, koos de kersverse vader er toch voor om zijn vrije weekend achter het stuur door te brengen.

Dat zegt veel over hoe diep autosport in het DNA van de Nederlander zit.

F1-expert onthult welke coureur Max Verstappen kan vervangen bij Red Bull

Lees ook: F1-expert onthult welke coureur Max Verstappen kan vervangen bij Red Bull

“Weigerde uitleg te geven en verdween weer”

Coureur en YouTuber Misha Charoudin, zelf een kenner van de Nordschleife, was onder de indruk van Verstappens vaardigheden.

Vooral omdat hij ‘opdook, een rondetijd neerzette met volle tank en verkeer, weigerde iets toe te lichten en weer verdween’.

Of Verstappen daadwerkelijk een record in zijn klasse heeft gereden is nog niet helemaal duidelijk.

Volgens Dailysportscar werd zijn snelste ronde geklokt op 7 minuten en 56 seconden, wat ongeveer vijf seconden trager is dan de poleposition van Frank Stippler tijdens de NLS1-race eerder dit jaar.

https://www.youtube.com/watch?v=tRW4dRcQsPA

Dat is nog steeds ver van het absolute baanrecord van 6 minuten en 29 seconden, neergezet door Maro Engel in een Mercedes AMG One.

Maar de context is belangrijk: Verstappen reed niet onder ideale omstandigheden en moest het doen met verkeer en een volle brandstoftank.

Droomt van GT3-race

De Instagram-post ‘Having fun at the Nordschleife’ toont wel aan dat het uitstapje niet alleen serieus was, maar ook voor het plezier.

Toch laat dit zien hoe snel Verstappen zich aanpast aan nieuwe racewagens en omstandigheden, een skill die hem tot een van de meest veelzijdige coureurs van zijn generatie maakt.

Zijn fascinatie voor de Nürburgring is niet nieuw. Vorig jaar zei hij al dat hij droomt van een echte GT3-race op dit circuit.

Die droom vereist echter nog wat extra stappen. Zoals de Britse coureur Alex Brundle op X uitlegde, moet Verstappen eerst twee races van minimaal veertien ronden voltooien in een minder krachtige auto – meestal een Porsche Cayman – om de benodigde A-licentie te behalen om in de GT3-klasse op dit circuit te mogen racen.

FIA-superlicentie is niet genoeg: Max Verstappen mag misschien niet racen

Lees ook: FIA-superlicentie is niet genoeg: Max Verstappen mag misschien niet racen

Christian Horner dreigt ontslagen te worden bij Red Bull na aanhoudende spanningen

Lees ook: Christian Horner dreigt ontslagen te worden bij Red Bull na aanhoudende spanningen

Laatste nieuws

Lees meer nieuws