Formule 1

Groot probleem bij Lewis Hamilton ontdekt

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton / Gettyimages

De terugkeer van Lewis Hamilton naar de top van de Formule 1 lijkt voorlopig uit te blijven.

De Britse zevenvoudig wereldkampioen kende een zwaar weekend in Monaco en lijkt maar moeilijk te wennen aan de SF-25 van Ferrari. Volgens bronnen van Motorsport Italië kampt Hamilton met een ‘chronisch gebrek aan vertrouwen’ in de voorkant van de wagen, vooral op hoge snelheid.

Tijdens de Grand Prix van Monaco was Hamilton bijna een minuut langzamer dan teamgenoot Charles Leclerc. Een crash in de derde vrije training en een misverstand op de boordradio zorgden ervoor dat Hamilton een gridstraf kreeg van drie plaatsen.

Lees ook: Jos Verstappen crasht en slaat over de kop

Door die straf zat hij achter Isack Hadjar aan het begin van de race. Hij feliciteerde Hadjar met zijn beste resultaat ooit, maar hij had liever niet naar de achterkant van diens auto gekeken bij de start.

Helmut Marko grijpt in bij Red Bull na opnieuw een mislukking van Yuki Tsunoda

Lees ook: Helmut Marko grijpt in bij Red Bull na opnieuw een mislukking van Yuki Tsunoda

Communicatie met het team

Ferrari-teambaas Fred Vasseur gaf aan dat het team bewust niet tegen Hamilton sprak op bepaalde delen van het stratencircuit. Een strategische beslissing. Toch voedt dit het beeld van een verstoorde communicatie tussen coureur en team, iets wat al langer ter discussie staat.

In de huidige stand van het kampioenschap staat Hamilton op plek zes met 63 punten. Dat is 16 punten minder dan Charles Leclerc en maar liefst 98 punten minder dan leider Oscar Piastri. De cijfers liegen niet: Leclerc verslaat Hamilton in vrijwel elke statistiek, zowel in kwalificaties als races.

Een van de technische veranderingen die mogelijk bijdraagt aan Hamiltons problemen is de overstap van Ferrari naar een pull-rod ophanging voor 2025. Leclerc lijkt hier nauwelijks hinder van te ondervinden, maar Hamilton krijgt de SF-25 nog altijd niet volledig onder controle.

Monaco bood weinig gelegenheid voor hoge snelheden, waardoor de nadelen beperkt bleven. Toch werd in Saudi-Arabië al duidelijk dat Hamilton het lastig heeft wanneer het aankomt op het zoeken van de limiet in snelle bochten.

Ferrari lijkt ondertussen af te stevenen op een mislukt seizoen. Het team staat vierde in het constructeurskampioenschap met 142 punten. McLaren leidt overtuigend met 319 punten. De achterstand op Mercedes en Red Bull is klein, maar de trend is zorgwekkend.

Mocht een geplande aanpassing aan de achterwielophanging geen duidelijk effect hebben, dan overweegt Ferrari om zich volledig te richten op het seizoen 2026. Dat jaar komen er namelijk nieuwe technische regels in de Formule 1.

De Belgische Grand Prix eind juli wordt volgens ingewijden het moment waarop Ferrari een knoop doorhakt over dit seizoen. Tegen die tijd hoopt Hamilton dat zijn vertrouwen in de wagen hersteld is. Zo niet, dan dreigt hij het laatste jaar van zijn contract bij Ferrari in te gaan zonder uitzicht op overwinningen of podiumplaatsen.

Ferrari moet nu kiezen: doorgaan op het huidige pad of alles inzetten op 2026.

Max Verstappen laat aan de media weten of hij nog voor de titel strijd

Lees ook: Max Verstappen laat aan de media weten of hij nog voor de titel strijd

Fred Vasseur legt Ferrari’s plan uit om Charles Leclerc op te offeren tijdens de Grand Prix van Spanje

Lees ook: Fred Vasseur legt Ferrari’s plan uit om Charles Leclerc op te offeren tijdens de Grand Prix van Spanje

Laatste nieuws

Lees meer nieuws