Formule 1

George Russell legt uit hoe hij McLaren dit jaar gaat verslaan

George Russell
George Russell / Mercedes

George Russell denkt dat zijn kansen op de wereldtitel in 2025 klein zijn. De Mercedes-coureur staat momenteel vierde in het kampioenschap.

Hij kijkt tegen een achterstand aan van 14 punten op de leider in de stand, Lando Norris.

Oscar Piastri staat tweede en Max Verstappen volgt als derde met zijn Red Bull.

Russell blijft voorzichtig optimistisch, ondanks dat hij al drie podiumplaatsen heeft gehaald.

Hij stond al tweemaal op de eerste startrij. Dat was tijdens de Grands Prix van China en Bahrein.

Toch ontbrak het telkens aan de snelheid om daadwerkelijk te kunnen winnen. Mercedes loopt namelijk nog steeds achter op het gebied van pure performance.

Daarbij moet hun verwachte upgradepakket nog worden geïntroduceerd. Volgens Russell gaat dat echter geen wereld van verschil maken.

Trapauto haalt 120 km/u en mag de snelweg op

Lees ook: Trapauto haalt 120 km/u en mag de snelweg op

Titelkandidaat

Tegenover de media liet hij duidelijk weten hoe hij daarover denkt:

“Ik een titelkandidaat? Dat zou ik graag willen zeggen, maar eerlijk gezegd denk ik dat we dat niet zijn,” zei Russell. “McLaren is op dit moment gewoon te dominant.”

Hij analyseerde de prestaties van het team uit Woking nauwkeurig.

“Ik denk dat dit waarschijnlijk hun toppunt is qua performance, zoals we deze week in Bahrein zagen. Wat we in China en Suzuka zagen is waarschijnlijk hun slechtste scenario, maar zelfs daar wisten ze te winnen.”

Volgens Russell moet Mercedes slim omgaan met de kansen die zich voordoen.

“We moeten blijven punten pakken. Oppikken wat zij laten liggen. Dit weekend pakten we de tweede plek. In Melbourne waren we derde. Ik denk niet dat dit scenario nog lang doorgaat, maar wie weet?”

De race in Bahrein was volgens Russell cruciaal voor Mercedes. Het bood een direct vergelijkingsmoment met de wintertests van februari.

Daarnaast konden de teams analyseren of ze vooruitgang geboekt hadden in het begrijpen van hun auto’s.

Voor Mercedes was het ook een test om te zien of hun problemen in warme omstandigheden opgelost zijn.

Vorig jaar kampte het team namelijk met flinke degradatie bij hogere temperaturen.

Russell ziet positieve signalen.

“Dit was voor ons echt een soort test,” zei hij.

“We wisten dat onze auto houdt van koude omstandigheden. Dat we competitief waren in China en Suzuka was dus geen grote verrassing.”

“Maar hier in Bahrein lag een vraagteken. En we hebben opnieuw een sterk weekend gehad. Dus dat belooft wat voor de rest van het seizoen.”

Mercedes heeft nog twintig races te gaan. Het team mikt op constante prestaties en verbetering en de komende weken worden beslissend in de strijd met McLaren.

Russell houdt zich voorlopig realistisch, maar onderschatting zit niet in zijn aard.

In dit land krijg je vanaf nu een milde boete als je met paraplu fietst 

Lees ook: In dit land krijg je vanaf nu een milde boete als je met paraplu fietst 

Volkswagen is er nu echt klaar mee: ‘Benzineauto’s zijn net als paarden’ 

Lees ook: Volkswagen is er nu echt klaar mee: ‘Benzineauto’s zijn net als paarden’ 

Laatste nieuws

Lees meer nieuws