Formule 1 Geconfronteerd met hetzelfde probleem als McLaren: F1-team ontliep diskwalificatie James Vowles en Andrea Stella / Gettyimages Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 23:35 F1 nieuws James Vowles Williams McLaren was zondag de grote verliezer van de GP in Las Vegas, al was de papaya-renstal niet het enige team met het probleem. De diskwalificatie van beide McLarens tijdens het raceweekend in Las Vegas heeft opnieuw de aandacht gevestigd op het belang van rijhoogtes en de slijtage van de bodemplank, ook wel ‘skid block’ genoemd. Een onderwerp dat bewijst hoe teams voortdurend balanceren op de grens van wat technisch is toegestaan. McLaren was niet het enige team dat last had van porpoising het op en neer stuiteren van de auto bij hoge snelheden. Ook Williams kreeg hiermee te maken, maar wist een diskwalificatie te voorkomen. De renstal uit Grove had net als McLaren moeite met het gedrag van de auto op het lange rechte stuk en in de snelle bochten van het stratencircuit in Las Vegas. Toch slaagde Williams erin om binnen de door de FIA gestelde limieten te blijven, waarmee bijvoorbeeld de vijfde plaats van Carlos Sainz behouden bleef. Teams proberen hun auto’s zo laag mogelijk af te stellen om maximale aerodynamische grip te genereren en de luchtweerstand te beperken. Maar een te lage rijhoogte vergroot het risico op porpoising én op te veel slijtage aan de bodemplank en dat kan leiden tot uitsluiting van de uitslag. Lees ook: Nieuwe teambaas Aston Martin de deur wagenwijd open voor veelgevraagde F1-coureur “We leren niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst” De situatie werd in Las Vegas bemoeilijkt doordat er door rode vlaggen en natte omstandigheden nauwelijks bruikbare data kon worden verzameld tijdens de vrije trainingen. Daardoor ontbrak het bij meerdere teams aan betrouwbare simulaties over slijtage en porpoising. De FIA beschikt bovendien niet over sensoren die tijdens de race real-time slijtage aan de bodemplank meten, dus moeten teams vertrouwen op indirecte data en post-race metingen om het gedrag van de auto te begrijpen. James Vowles en Carlos Sainz / GettyImages Teambaas van Williams James Vowles legde in zijn gebruikelijke debrief uit wat het team geleerd heeft. “Wat we hieruit meenemen, is hoe belangrijk het is om van onze fouten te leren. Wat we hier leren, helpt ons niet alleen dit seizoen, maar ook voor de toekomst.” Volgens Vowles was Williams verrast door de mate van porpoising, net als McLaren. Maar dankzij een snelle analyse tijdens de race kon men reageren, mogelijk door aanpassingen zoals het verhogen van de bandendruk tijdens een pitstop. Dat kan ook verklaren waarom Sainz tijdens zijn tweede stint met harde banden minder sterk was dan in het begin van de race. “Waar ik trots op ben,” besloot Vowles, “Is hoe ons team reageerde op dezelfde uitdaging als McLaren: porpoising. Wij hebben het probleem aangepakt en binnen de regels kunnen blijven.” Lees ook: Laurent Mekies heeft de spanning bij Red Bull opgevoerd met een opmerking over deze F1-coureur Lees ook: Breaking: Oscar Piastri bevestigt zijn degradatie bij McLaren Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Nieuwe teambaas Aston Martin de deur wagenwijd open voor veelgevraagde F1-coureur Formule 1 Laurent Mekies heeft de spanning bij Red Bull opgevoerd met een opmerking over deze F1-coureur Formule 1 Breaking: Oscar Piastri bevestigt zijn degradatie bij McLaren Formule 1 Opgelet: de F1-race begint dit weekend op een ander tijdstip dan normaal Formule 1 Sebastian Vettel heeft een geweldig compliment voor Verstappen: ‘Hij wordt…’ Formule 1 Zorgen over gezondheid Max Verstappen: dit weten we tot nu toe
Formule 1 Laurent Mekies heeft de spanning bij Red Bull opgevoerd met een opmerking over deze F1-coureur