Formule 1 Formule 1-coureur mag niet in de simulator: ‘Verspilling van tijd’ Jack Doohan, Kimi Antonelli en Oliver Bearman / Gettyimages Door M. Berkelmans Vandaag om. 19:02 Ayao Komatsu F1 nieuws Oliver Bearman Het Formule 1-team van Haas heeft besloten dat Oliver Bearman en Esteban Ocon voorlopig geen tijd zullen doorbrengen in de simulator van de 2026-bolide. Volgens teambaas Ayao Komatsu is dat geen vergissing, maar een bewuste strategie. Hij zegt dat het simpelweg tijdverspilling zou zijn om de coureurs nu al met een concept te laten werken dat voortdurend verandert. De Amerikaanse renstal kiest er dus voor om pas na de seizoensfinale in Abu Dhabi met het nieuwe project te beginnen. Oliver Bearman, de jonge Brit die door Ferrari wordt uitgeleend, rijdt dit jaar zijn eerste volledige Formule 1-seizoen. Zijn komst viel samen met die van Esteban Ocon, die na zijn vertrek bij Alpine een tweejarig contract tekende bij Haas. Lees ook: Max Verstappen krijgt straks een nieuwe collega ‘Dus het heeft geen zin’ Ondanks het grote verschil in ervaring – Ocon rijdt zijn negende seizoen – is er op de baan nauwelijks verschil tussen de twee. In zowel kwalificaties als races staat het na achttien weekenden gelijk (9-9). De Fransman heeft wel iets meer punten verzameld, 28 tegenover Bearmans 18. Komatsu legt uit waarom Haas vasthoudt aan deze aanpak. “Het was een bewuste keuze, gezien onze middelen en de fase waarin we zitten. Er verandert nog veel, dus het heeft geen zin om een coureur nu al te laten trainen op iets dat over twee maanden anders is. Dat zou tijdverspilling zijn. We willen dat ze zich richten op het huidige kampioenschap. Na Abu Dhabi is de auto definitief en dan gaan we verder,” zegt hij. De beslissing komt op een moment waarop Haas elke punt nodig heeft. Met nog zes races te gaan staat het team negende in het constructeurskampioenschap met 46 punten, slechts tien meer dan Alpine. Artikel gaat verder onder het 2026 Constructeurs- en krachtbronoverzicht. Audi – Audi Alpine – Mercedes Aston Martin – Honda Cadillac – Ferrari Ferrari – Ferrari Haas – Ferrari McLaren – Mercedes Mercedes – Mercedes Racing Bulls – Red Bull-Ford Red Bull – Red Bull-Ford Williams – Mercedes De strijd om miljoenen euro’s aan prijzengeld blijft hevig, aangezien Racing Bulls, Aston Martin en Kick Sauber allemaal binnen bereik zijn. Toch klinkt er kritiek. Sommige analisten, zoals Sam Bird, denken dat het waardevol was geweest als Bearman zijn feedback eerder had kunnen geven. Bird verwacht namelijk dat de Brit tegen 2027 bij een topteam zal rijden en voor zeges zal vechten. Ondertussen werkt Haas met Ferrari aan de krachtbron voor 2026, wanneer de nieuwe reglementen ingaan en de balans tussen verbrandingsmotor en elektrische energie volledig wordt herzien. Dat belooft grote veranderingen, maar voorlopig ligt de focus bij Haas op het heden, niet op wat komen gaat. 2026 Klassement bij de constructeurs. #1. McLaren – 650 punten #2 Mercedes – 325 punten #3 Ferrari – 298 punten #4 Red Bull – 290 punten #5 Williams – 102 punten #6 Racing Bulls – 72 punten #7 Aston Martin – 68 punten #8 Kick Sauber – 55 punten #9 Haas – 46 punten #10 Alpine – 20 punten Lees ook: Zoon Juan Pablo Montoya: ‘Ik word wereldkampioen F1’ Lees ook: ‘Ferrari heeft een vervanger gevonden voor Charles Leclerc’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Max Verstappen krijgt straks een nieuwe collega Formule 1 Zoon Juan Pablo Montoya: ‘Ik word wereldkampioen F1’ Formule 1 ‘Ferrari heeft een vervanger gevonden voor Charles Leclerc’ Formule 1 Oscar Piastri en Lando Norris zijn niet langer teamgenoten bij McLaren Formule 1 Formule 1-team zet de deur open voor Christian Horner: kom maar langs Formule 1 Toto Wolff waarschuwt: ‘De beesten komen los’