Formule 1

Ferrari-legende maakt ineens de overstap naar Aston Martin

Fernando Alonso en Adrian Newey
Fernando Alonso en Adrian Newey / GettyImages

Aston Martin heeft een belangrijke versterking binnengehaald in aanloop naar de ingrijpende reglementswijzigingen in 2026.

De Britse renstal heeft namelijk Marco Fainello aangetrokken als consultant op het gebied van simulatie en voertuigontwikkeling. Fainello was eerder jarenlang de drijvende kracht achter Ferrari’s simulatieprogramma in de gloriejaren met Michael Schumacher.

De stap komt niet uit de lucht vallen. Adrian Newey, die zich in maart bij Aston Martin voegde als technisch partner en mede-eigenaar, heeft eerder al zorgen geuit over het simulatiepakket van het team.

Volgens hem is vooral de ‘driver-in-the-loop simulator’ ver onder de maat en correleert deze momenteel nauwelijks met de realiteit.

“Sommige van onze tools zijn zwak. Die simulator moet drastisch worden verbeterd. Het is een fundamenteel onderzoeksinstrument,” aldus Newey in Monte Carlo.

Fainello brengt decennia aan ervaring mee. De Italiaan begon zijn loopbaan bij Ferrari in 1995 en werd uiteindelijk hoofd voertuigdynamica tussen 1997 en 2004. Hij was een sleutelpersoon tijdens de dominante periode van Ferrari, waarin Schumacher vijf wereldtitels op rij won.

Claire Williams gaat iets heel anders doen

Lees ook: Claire Williams gaat iets heel anders doen

Voor het eerst sinds 13 jaar betrokken bij een F1-team

Later ontwikkelde Fainello Ferrari’s eerste simulatietools en werd hij benoemd tot directeur performance development. Na zijn vertrek uit de Formule 1 in 2010 richtte Fainello zich op Ferrari’s straatauto’s en GT-programma’s. In 2016 verliet hij het team definitief.

Zijn terugkeer naar de Formule 1 markeert zijn eerste betrokkenheid bij een renstal in dertien jaar. Volgens bronnen werd Fainello aanbevolen door Enrico Cardile, de voormalige technisch directeur van Ferrari, die eerder dit jaar bij Aston Martin werd aangesteld als Chief Technical Officer.

De komst van Fainello is onderdeel van een bredere herstructurering binnen het team. Eerder dit jaar werd ook Giles Wood benoemd tot directeur simulatie en voertuigmodellering.

Wood werkte eerder nauw samen met Newey bij zowel McLaren als Red Bull, maar maakte in 2017 de overstap naar Apple. Met zijn terugkeer naar de Formule 1 wil hij bijdragen aan het opbouwen van een sterkere technische basis.

Daarnaast zal Nick Roberts, voormalig strategie-expert bij Red Bull Racing en Racing Bulls, in 2026 aan de slag gaan bij Aston Martin zodra zijn verplichte sabbatical is afgerond.

De aanpassingen komen op een cruciaal moment. Vanaf 2026 treedt een nieuw technisch reglement in werking waarbij de F1-wagens voor 50 procent elektrisch worden aangedreven, op duurzame brandstoffen rijden en actieve aerodynamica gebruiken. Aston Martin werkt hiervoor samen met Honda, dat op dit moment nog de motoren levert aan Red Bull.

Met Fainello, Wood en Roberts aan boord hoopt Aston Martin zijn technologische achterstand weg te werken en competitief te zijn onder het nieuwe reglement.

Newey gaf eerder aan dat het opschroeven van de simulatiecapaciteit mogelijk twee jaar zal duren. De tijd dringt dus, maar de versterkingen wijzen erop dat het team uit Silverstone niets aan het toeval wil overlaten.

‘Ferrari heeft een dictator nodig’

Lees ook: ‘Ferrari heeft een dictator nodig’

Max Verstappen krijg goed nieuws vlak voor de GP van Brazilië

Lees ook: Max Verstappen krijg goed nieuws vlak voor de GP van Brazilië

Laatste nieuws

Lees meer nieuws