Formule 1 F1-coureur wil de Grand Prix van Monaco afschaffen: ‘Het kan ze niets schelen’ Grand Prix van Monaco 2025 / Gettyimages Door Tim Visser 26. mei 2025 F1 nieuws George Russell Mercedes Na een frustrerende elfde plek in de Grand Prix van Monaco op zondag heeft een Mercedes-coureur een opvallende oproep gedaan. Volgens George Russell is het tijd om de iconische race van de Formule 1-kalender te schrappen. Zijn kritiek was ongebruikelijk fel. “Ze geven er niks om,” aldus Russell, verwijzend naar het publiek in Monaco. Bekijk hieronder: De iconische F1-race van Monaco De race in Monte Carlo kende dit jaar een regelwijziging. Coureurs moesten verplicht twee pitstops maken om meer actie op de baan te creëren. Toch bleef het spektakel uit. Inhalen was opnieuw vrijwel onmogelijk. Russell reed rondenlang vast achter de Williams van Alex Albon. Het gevolg was een statische race zonder noemenswaardige gevechten. “Het is duidelijk dat dit totaal niet heeft gewerkt,” zei Russell na afloop. “Voor alle coureurs is de kwalificatie hier het spannendste moment van het weekend. Moeten we dat dan niet gewoon accepteren? Er zou geen race moeten zijn. Het moet een kwalificatieweekend worden: één op zaterdag en één op zondag.” Lees ook: Trapauto haalt 120 km/u en mag de snelweg op Punten uitdelen Volgens Russell zouden er op die manier alsnog punten kunnen worden uitgedeeld. “De coureur die pole pakt krijgt wat punten en een klein trofee. De winnaar van zondag ook. Dat is wat wij het leukst vinden en ik denk jullie ook. 99 procent van de mensen in Monaco zit toch champagne te drinken op een jacht. Ze geven er niks om.” Russell zegt dat het rijden op 4 seconden van het normale tempo geen uitdaging is in Monaco. “Je kunt er net zo goed een Formule 2-auto neerzetten. Die zou een Formule 1-wagen nog kunnen ophouden. Ik weet niet wat de oplossing is.” De Grand Prix van Monaco – die al sinds 1929 wordt verreden – blijft voorlopig gewoon op de kalender. Het huidige contract loopt nog tot en met het seizoen 2031. De race van zondag werd gewonnen door Lando Norris, zijn tweede overwinning van het seizoen. Hij bleef Ferrari-coureur Charles Leclerc en teamgenoot Oscar Piastri voor. McLaren is dominant dit seizoen met zes zeges in acht races. In het kampioenschap is het spannend: Piastri leidt, maar Norris volgt op slechts drie punten. George Russell staat vierde met een achterstand van 62 punten op de Australische leider. Komend weekend staat de Spaanse Grand Prix in Barcelona op het programma. Of de discussie over Monaco daar doorgaat, is nu al zeker. Lees ook: In dit land krijg je vanaf nu een milde boete als je met paraplu fietst Lees ook: Volkswagen is er nu echt klaar mee: ‘Benzineauto’s zijn net als paarden’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Autonieuws Trapauto haalt 120 km/u en mag de snelweg op Autonieuws In dit land krijg je vanaf nu een milde boete als je met paraplu fietst Autonieuws Volkswagen is er nu echt klaar mee: ‘Benzineauto’s zijn net als paarden’ Formule 1 1,6 kilometer lang en 30 verdiepingen hoog: deze drijvende megastad biedt ruimte aan 80.000 mensen Autonieuws Over 5 jaar is dit de grootste autobouwer ter wereld Autonieuws Steeds meer automobilisten maken bewust deze overtreding: ‘Ze moeten streng aangepakt worden’
Formule 1 1,6 kilometer lang en 30 verdiepingen hoog: deze drijvende megastad biedt ruimte aan 80.000 mensen
Autonieuws Steeds meer automobilisten maken bewust deze overtreding: ‘Ze moeten streng aangepakt worden’