Formule 1 De mythische Dunlop-loopbrug van het Bugatti-circuit in Le Mans verdwijnt De Dunlopbrug / Shutterstock Door M. Berkelmans Vandaag om. 14:01 F1 nieuws Legendarische Dunlop-passerelle op circuit Bugatti verdwijnt na meer dan een eeuw. Op het circuit Bugatti in Le Mans verdwijnt binnenkort een van de meest iconische elementen, de Dunlop-passerelle. Deze markante boog, die al sinds 1923 een visueel symbool vormt vlak na bocht 3 en de chicane met dezelfde naam, zal worden vervangen door een nieuwe passerelle van bandenproducent Goodyear. De aankondiging is een direct gevolg van de recente verkoop van het merk Dunlop door Goodyear aan het Japanse conglomeraat Sumitomo. De geschiedenis van de passerelle begon in 1923, tussen 1928 en 1949 verdween het bouwwerk tijdelijk, maar het keerde daarna terug als een vast onderdeel van het circuitbeeld. Lees ook: Vervanging gevonden voor GP van Zandvoort: overheid doet bod voor race vanaf 2027 Einde van een tijdperk Nu, ruim een eeuw later, valt het doek definitief voor deze brug die voor veel autosportliefhebbers een herkenningspunt was. Goodyear heeft laten weten dat er een nieuw ontwerp komt dat de plek van de oude passerelle zal innemen. Onderdelen van de huidige Dunlop-structuur zullen te zien zijn in het Musée des 24 Heures, als eerbetoon aan de rijke geschiedenis van het merk in de autosport. De vervanging van de passerelle is niet het enige project dat Goodyear in Le Mans op zich neemt. De Amerikaanse bandenproducent bevestigt met deze stap zijn langdurige samenwerking met de ACO, de organisator van de 24 uur van Le Mans. Behalve de nieuwe brug worden ook andere Goodyear-gerelateerde onderdelen van het circuit onder handen genomen. Zo wordt de Goodyear-tribune bij het Musée des 24 Heures en de Indianapolis-bocht grondig gerenoveerd. Artikel gaat verder onder de afbeelding. Goodyear / Shutterstock Ook het Goodyear Racing Club-gebouw aan het einde van het rechte stuk bij de pits zal een opknapbeurt krijgen. De verandering is symbolisch voor een verschuiving in merkstrategie binnen de internationale bandenindustrie. Goodyear blijft zich profileren als partner van grote autosportevenementen, terwijl Dunlop onder zijn nieuwe eigenaar Sumitomo een andere koers zal varen. Voor veel fans markeert het verdwijnen van de Dunlop-passerelle het einde van een tijdperk. De herkenbare boog boven het asfalt was namelijk veel meer dan een reclamedrager, het was een stukje autosportgeschiedenis. De nieuwe Goodyear-passerelle zal naar verwachting ruim op tijd klaar zijn voor de volgende editie van de 24 uur van Le Mans, een evenement dat jaarlijks honderdduizenden toeschouwers trekt. Wat het ontwerp precies zal worden is nog niet bekendgemaakt. Wel staat vast dat Goodyear deze nieuwe constructie gebruikt om zijn aanwezigheid en imago in de autosport verder te versterken. Lees ook: Max Verstappen haalt hard uit naar McLaren vanwege hun blunder in Qatar Lees ook: F1-kampioenschap met kerst beslist Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Vervanging gevonden voor GP van Zandvoort: overheid doet bod voor race vanaf 2027 Formule 1 Max Verstappen haalt hard uit naar McLaren vanwege hun blunder in Qatar Formule 1 F1-kampioenschap met kerst beslist Formule 1 ‘Hamilton bepaalt het F1-seizoen 2026 met cruciale beslissing van Ferrari-race-ingenieur’ Formule 1 Oscar Piastri krijgt van Herbert de opdracht om ‘mentale kracht’ te ontwikkelen na het mislopen van de titel Formule 1 ‘Dit was het keerpunt waardoor Lando Norris besefte dat hij Max Verstappen kon verslaan’
Formule 1 Oscar Piastri krijgt van Herbert de opdracht om ‘mentale kracht’ te ontwikkelen na het mislopen van de titel