Formule 1

Claire Williams onthult waarom Ferrari woest op haar was

Claire Williams onthult waarom Ferrari woest op haar was
Door T. Visser 10. februari 2025

In de Formule 1 worden de grootste gevechten vaak op het circuit uitgevochten, maar achter de schermen woedt er ook een felle strijd. Sponsordeals spelen hierbij een cruciale rol, want teams hebben miljoenen euro’s nodig om hun seizoenen te financieren.

In de Formule 1 worden de grootste gevechten vaak op het circuit uitgevochten, maar achter de schermen woedt er ook een felle strijd. Sponsordeals spelen hierbij een cruciale rol, want teams hebben miljoenen euro’s nodig om hun seizoenen te financieren.

Een van de meest opvallende deals in de recente geschiedenis is die van Williams met het iconische drankmerk Martini. Claire Williams sprak hierover in de podcast What it Takes with Olly Fawcett.

Ze vertelde trots: “Ik was echt trots dat ik die deal binnenhaalde, want zoals je zei, ze stonden op het punt om bij Ferrari te tekenen en Ferrari deed het toen heel goed.”

George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Lees ook: George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Martini koos voor Williams

Toch wist Williams Martini te overtuigen. “Maar ik denk dat ze meer wilden dan Ferrari bereid was te bieden,” legt ze uit. “De Ferrari-livery is de Ferrari-livery, daar verander je niet veel aan. Bij Williams waren we op zoek naar een titelsponsor, dus we boden ze de volledige livery aan.”

Williams verkocht het idee op een slimme manier: “We verkochten hen de droom van: ‘Hé, waarom breng je die iconische Martini-strepen niet terug en plak je ze overal op onze auto? Dat ziet er toch geweldig uit?’”

Het resultaat mocht er zijn. “En ik denk dat iedereen die onze auto in 2014 heeft gezien, het er best goed uit vond zien. We zagen er echt top uit, ik vond het geweldig.”

Maar niet iedereen was even blij met deze deal. “Ferrari was woedend dat we die sponsoring van hen hadden afgepakt,” onthult Williams.

“Ik denk dat ze een brief stuurden naar de beslissers bij Martini waarin stond: ‘We zien jullie wel in onze achteruitkijkspiegels dit jaar, nu jullie Williams sponsoren.’”

“En toen we Ferrari dat jaar versloegen in het constructeurskampioenschap, dacht ik bij mezelf: ja, we hebben niet alleen Ferrari verslagen, maar ook hun titelsponsor afgepakt.”

Williams beleefde toen een succesvolle periode, mede dankzij sterke coureurs als Valtteri Bottas en Felipe Massa. Ze eindigden in 2014 en 2015 op de derde plaats in het constructeurskampioenschap.

Na die piekjaren ging het echter bergafwaarts. Tussen 2019 en 2020 scoorde het team slechts één punt. Hoewel Williams in 2024 als negende eindigde, is er hoop op betere resultaten.

Met James Vowles aan het roer en coureurs als Carlos Sainz en Alex Albon is het team optimistisch. De juiste auto kan het verschil maken, maar de strijd om sponsors blijft minstens zo belangrijk.

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Laatste nieuws

Lees meer nieuws