Formule 1

Zorgen over gezondheid Max Verstappen: dit weten we tot nu toe

Max Verstappen
Max Verstappen / Gettyimages

De internationale autosportbond FIA heeft gereageerd op kritiek van Formule 1-coureurs die aangeven dat de huidige generatie F1-auto’s te veel fysieke ongemakken veroorzaakt.

Max Verstappen zei in Las Vegas duidelijk dat hij de huidige auto’s niet zal missen. Hij krijgt daarin bijval van onder andere Fernando Alonso en George Russell.

De aanleiding voor hun kritiek is vooral de combinatie van het aerodynamische ontwerp en het rijgedrag van de auto’s sinds het ‘grondeffect’ in 2022 opnieuw werd ingevoerd.

“Het is al die jaren helemaal niet comfortabel geweest, mijn hele rug valt uit elkaar en mijn voeten doen altijd pijn,” zo liet Verstappen weten.

“Fysiek is het niet ideaal geweest. Als je scans laat maken, zien die er niet goed uit. Aan de andere kant, als je naar motorcross kijkt, dan mogen we eigenlijk niet klagen. Maar als je weet hoe het was of hoe het zou kunnen zijn, dan kies ik liever voor wat we hadden in 2015-2016.”

Geconfronteerd met hetzelfde probleem als McLaren: F1-team ontliep diskwalificatie

Lees ook: Geconfronteerd met hetzelfde probleem als McLaren: F1-team ontliep diskwalificatie

Extreem lage rijhoogtes als boosdoener

Deze generatie F1-auto’s zijn namelijk zwaar en log en daardoor lastig door langzame bochten te krijgen. Om het grondeffect te maximaliseren rijden teams met extreem lage rijhoogtes en zeer stijve ophangingen.

Die afstellingen veroorzaken niet alleen fysieke pijn bij coureurs, maar leidden in 2022 ook tot het beruchte porpoising, waarbij auto’s op hoge snelheid over het asfalt stuiterden.

Hoewel dat probleem technisch is aangepakt, blijft de fysieke impact groot.

FIA-topman Nikolas Tombazis geeft in gesprek met Motorsport.com toe dat de intensiteit van de belasting niet voorzien was:

“Het belangrijkste probleem is dat de auto’s heel laag en stijf worden afgesteld. Dat was iets dat we niet hadden voorzien bij deze generatie auto’s,” aldus Tombazis

Vooruitkijkend naar 2026 verwacht Tombazis verbetering.

De natuurlijke richting van de aerodynamica volgend jaar geeft nog steeds de voorkeur aan lage rijhoogtes, maar in mindere mate. Dat betekent dat de optimale afstelling iets hoger komt te liggen en dat auto’s waarschijnlijk iets zachter worden afgesteld voor meer mechanische grip.”

Dat is waar we op speculeren. We bepalen de condities van de auto’s niet letterlijk. Maar alle signalen wijzen erop dat het in dat opzicht iets beter zal zijn. We zullen het pas zeker weten als we de auto’s zien rijden.”

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Waar komt de term porpoising vandaan?

De term porpoising komt van het Engelse woord porpoise, wat bruinvis betekent. Deze naam is gekozen vanwege de gelijkenis met de zwembeweging van bruinvissen, die enigszins karakteristiek op en neer duiken door het water.

Wanneer een F1-auto dit aerodynamische probleem heeft, maakt de wagen dezelfde golvende op-en-neergaande beweging als een bruinvis. vandaar de benaming.

Het is een term die al langer in de motorsport rondzingt, maar werd wereldwijd bekend toen het fenomeen massaal optrad in 2022 na de introductie van de nieuwe technische reglementen.

Uitgelegd door Sky Sports: wat is porpoising precies?

Nieuwe teambaas Aston Martin de deur wagenwijd open voor veelgevraagde F1-coureur

Lees ook: Nieuwe teambaas Aston Martin de deur wagenwijd open voor veelgevraagde F1-coureur

Laurent Mekies heeft de spanning bij Red Bull opgevoerd met een opmerking over deze F1-coureur

Lees ook: Laurent Mekies heeft de spanning bij Red Bull opgevoerd met een opmerking over deze F1-coureur

Laatste nieuws

Lees meer nieuws