Formule 1 Waarom Verstappen nog steeds kans maakt op de titel, en wat Lewis Hamilton daarmee te maken heeft Max Verstappen en Lewis Hamilton / GettyImages Door N. van Jaarsveld Vandaag om. 17:28 F1 nieuws Kimi Raikkonen Lewis Hamilton Max Verstappen Piastri zit ook na tegenvallende races nog stevig in het zadel om zijn eerste wereldtitel binnen te slepen, maar als we terugkijken in de tijd zijn er nog meer kanshebbers. Met nog zes races te gaan in het Formule 1-seizoen van 2025, lijkt Oscar Piastri stevig in het zadel te zitten met een voorsprong van 63 punten op Max Verstappen. Maar schijn bedriegt. Als we de rekenmachine erbij pakken en teruggaan in de tijd, tonen de cijfers aan dat Max Verstappen een sterkere uitgangspositie heeft dan Kimi Raikkonen ooit had bij zijn legendarische inhaalrace op Lewis Hamilton in 2007. De parallellen zijn opvallend. In 2007 stond Raikkonen met nog vier races te gaan op 74 punten, terwijl Hamilton er 92 had. Dat betekende dat de Fin 80,4% van Hamiltons totaal had. Verstappen staat nu op 273 tegenover 336 voor Piastri, oftewel 81,3%. Dat is nipt beter, maar vooral opvallend omdat er nu in het geval van Verstappen nog 25% van het seizoen resteert, tegenover 24% destijds voor Raikkonen. Belangrijker nog is dat er voor Verstappen veel meer punten klaarliggen om op in te lopen. Er zijn nog 174 punten te verdienen in de zes nog te verrijden races én de drie Sprint GP’s. Zijn achterstand van 63 punten is daarmee ‘slechts’ 36% van het resterende totaal. Lees ook: Ferrari-baas is het oneens met Charles Leclerc Met Sprint GP’s kun je nu 34 punten scoren in één weekend Raikkonen moest in 2007 nog 42,5% van de resterende punten goedmaken. Zonder Sprint GP’s zou de kloof voor Verstappen 42% bedragen, bijna identiek aan die van de Fin. Maar door het moderne puntensysteem liggen de kaarten veel gunstiger voor de Nederlander. In 2007 leverde een overwinning 10 punten op. Tegenwoordig kan een coureur op een weekend met een Sprint GP tot 34 punten scoren. Eén dominant weekend kan dus het verschil maken. Verstappens recente vorm is bemoedigend. In de laatste vier races eindigde hij telkens bij de eerste twee. Na Singapore gaf hij aan dat Red Bull de RB21 nu veel beter begrijpt. “We begrijpen de auto veel beter. We hebben de laatste races duidelijk stappen gezet,” zei hij. Piastri rijdt sterk, maar staat onder druk. En net als in 2007 is er een extra factor, interne concurrentie. Raikkonen moest het opnemen tegen de twee McLarens van Hamilton en Alonso. Verstappen staat eveneens tegenover twee McLaren-coureurs die elkaar ook punten kunnen afpakken. Piastri en Lando Norris. Die dynamiek kan de voorsprong van Piastri ondermijnen. Raikkonens comeback was legendarisch. Hij won de laatste twee races van China en Brazilië, terwijl Hamilton in Shanghai cruciaal faalde. Die misstap opende de deur naar Ferrari-glorie, met slechts één punt verschil. Een voorsprong lijkt veilig, totdat fouten erin sluipen. Ook nu geldt dat Piastri foutloos moet blijven. Eén uitvalbeurt, een strategische blunder of een slechte kwalificatie kan alles op zijn kop zetten. Verstappen zit in een situatie die op papier beter is dan die van Raikkonen in 2007. Hij heeft meer races om het verschil goed te maken, meer punten om voor te vechten, een competitieve auto en de ervaring van vier wereldtitels in zijn rugzak. De geschiedenis toont aan dat het kan. De wiskunde bevestigt dat het mogelijk is. En de vorm van Verstappen geeft alle reden om erin te geloven. De Formule 1 is nog allesbehalve beslist. En ìn de Formule 1 geldt nog steeds: het kampioenschap is pas voorbij als de laatste vlag valt. Kimi Raikkonen in 2007 in de Grand Prix van Maleisië / Shutterstock Lees ook: Forse FIA-straf Lewis Hamilton terecht: ‘Dit kun je niet maken’ Lees ook: Formule 1-coureur begaat domme fout en is rijbewijs kwijt Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Ferrari-baas is het oneens met Charles Leclerc Formule 1 Forse FIA-straf Lewis Hamilton terecht: ‘Dit kun je niet maken’ Formule 1 Formule 1-coureur begaat domme fout en is rijbewijs kwijt Formule 1 Wie gaat het meest profiteren van de nieuwe reglementen in 2026? Max Verstappen weet het al Formule 1 Montoya weet het zeker: ‘Deze coureur wordt in de toekomst minstens zo goed als Verstappen’ Formule 1 Goed nieuws voor Max Verstappen: Red Bull pakt zijn F1-auto aan
Formule 1 Wie gaat het meest profiteren van de nieuwe reglementen in 2026? Max Verstappen weet het al
Formule 1 Montoya weet het zeker: ‘Deze coureur wordt in de toekomst minstens zo goed als Verstappen’