Formule 1

Red Bull wijst Mercedes af als favoriet voor F1 in 2026

Helmut Marko
Helmut Marko / Getty Images

Mercedes mengt zich vanaf volgend jaar in de titelstrijd, maar is verre van favoriet.

Het volgende F1-seizoen belooft spannend te worden, vooral omdat het nieuwe reglement onduidelijk maakt wie de meest efficiënte oplossing heeft gevonden.

Sommigen menen dat Mercedes het recept heeft gevonden voor de optimale motor volgens de aankomende regels, waarin de balans tussen verbrandingsmotor en elektrische aandrijving gelijkmatiger wordt.

Toto Wolff reageert plotseling op het binnenhalen van Max Verstappen

Lees ook: Toto Wolff reageert plotseling op het binnenhalen van Max Verstappen

Meerdere teams met Mercedes-motor

Net als in het huidige seizoen zal Mercedes motoren leveren aan drie andere teams. McLaren en Williams zetten de samenwerking voort, terwijl Alpine ervoor kiest om afstand te doen van hun status als fabrieksteam en in plaats daarvan klantenteam wordt.

Helmut Marko heeft echter in een gesprek met Kleine Zeitung duidelijk gemaakt dat hij de opvatting niet deelt dat rivaal Mercedes voorligt in de ontwikkeling van de volgende generatie auto’s.

“Mercedes heeft zichzelf uitgeroepen tot favoriet, maar er is geen bewijs voor,” zei Marko.

“De ontwikkeling van alleen al de verbrandingsmotor is ongelooflijk. De motor is kleiner dan die in mijn grasmaaier.”

Helmut Marko spreekt zich duidelijk uit

Wanneer Honda volgend jaar terugkeert in de Formule 1 in samenwerking met Aston Martin, betekent dat tegelijkertijd een nieuw tijdperk voor Red Bull.

Het team is een partnerschap aangegaan met de Amerikaanse autofabrikant Ford voor de ontwikkeling van hun toekomstige motoren.

Eerder werkte Red Bull verder met de motoren die door Honda geleverd werden, maar het komende project wordt hun eerste volledig in eigen huis ontwikkelde motorprogramma.

Helmut Marko heeft verklaard dat er volledige focus ligt op meerdere sleutelgebieden en hij beoordeelt de ontwikkeling tot nu toe als volgens plan verlopend.

“Er zijn meerdere kernelementen die een rol spelen bij de ontwikkeling van de nieuwe auto, waarvan de verbrandingsmotor er één is,” aldus Marko.

“Dat onderdeel hebben we goed onder controle, en tenzij er betrouwbaarheidsproblemen optreden, zal het geen doorslaggevende factor worden.”

“De batterij speelt een cruciale rol en we beginnen met een traditionele oplossing op dat gebied.”

“Benzine is ook een belangrijke factor en de ontwikkeling verloopt zeer goed in samenwerking met onze partner Exxon.”

De RB21 blijkt één van de lastigste modellen in lange tijd te zijn. Max Verstappen wist slechts twee van de eerste tien races van het seizoen te winnen, terwijl zowel Liam Lawson als Yuki Tsunoda moeite hebben met het vinden van snelheid.

Volgens Helmut Marko lijkt het erop dat het team binnenkort het werk aan deze auto zal afronden en zich volledig zal richten op de constructie voor volgend jaar.

“Het gebruik van de windtunnel en de beschikbare ontwikkelingsinstrumenten is zorgvuldig georganiseerd en gestructureerd,” zei Marko.

“Vroeg of laat zullen we echter aankondigen dat er geen verdere ontwikkeling meer plaatsvindt. Dat komt voornamelijk door twee factoren: enerzijds de tijd die nodig is om nieuwe componenten te produceren, en anderzijds het budgetplafond.”

“Dat roept de vraag op hoe je je middelen het best verdeelt. Ik verwacht dat er uiterlijk na de races in Silverstone of Spa een beslissing wordt genomen om alle aandacht op de auto van volgend jaar te richten.”

‘F1-coureur wordt ontslagen en vervangen door George Russell’

Lees ook: ‘F1-coureur wordt ontslagen en vervangen door George Russell’

FIA grijpt in: Geheime Formule 1-documenten onthuld

Lees ook: FIA grijpt in: Geheime Formule 1-documenten onthuld

Laatste nieuws

Lees meer nieuws