Formule 1 Red Bull gaat iets heel vreemds doen met de auto van Max Verstappen Max Verstappen / Gettyimages Door T. Visser 13. mei 2025 F1 nieuws Grand Prix van Italië Max Verstappen RB21 Red Bull staat gaat een héél spannend weekend tegemoet. Red Bull staat gaat een héél spannend weekend tegemoet. Het team uit Milton Keynes heeft namelijk besloten om een reeks belangrijke upgrades voor hun RB21-bolide te onthullen. Deze aanpassingen zijn geïnspireerd door het ontwerp van de McLaren MCL39. Red Bull heeft namelijk hun rivalen uit Woking nauwkeurig bestudeerd sinds de Grand Prix van Australië. Het team hoopt hiermee het oplopende puntenverschil met McLaren te verkleinen. Het team van Max Verstappen gaat echter een ‘sprong in het diepe’ maken met deze upgrades. Hun ontwerp is gebaseerd op de remconfiguratie en koelingskanalen van de McLaren. De ingenieurs in Milton Keynes vermoeden namelijk dat McLaren erin slaagt om de bandentemperaturen te beheersen via de remtrommels en de binnenkant van de banden. Red Bull heeft daarom een nieuwe remklokconfiguratie ontworpen en de koelingskanalen aangepast om dit effect na te bootsen. Toch zijn deze upgrades nog onbewezen. Red Bull zal dus tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna moeten ontdekken of hun aanpassingen daadwerkelijk effect hebben. Het team heeft dit seizoen namelijk al flink wat tegenslagen gekend. Max Verstappen staat momenteel derde in het kampioenschap met 99 punten. Dit is 32 punten achter McLaren-coureur Oscar Piastri, die bovenaan staat. Lando Norris volgt op de tweede plek met 115 punten. Zelfs als Red Bull hun punten zou combineren met die van Mercedes, zouden ze McLaren nog steeds niet voorbijstreven in het constructeurskampioenschap. Artikel gaat verder onder de afbeelding. McLaren / Gettyimages Het grootste probleem van Red Bull dit seizoen is namelijk de thermische bandenslijtage. Deze zorgt ervoor dat Verstappen vaak terrein verliest op McLaren tijdens races. Daarnaast kampt Verstappen met een balansprobleem in de bochten van de RB21. Volgens hoofdingenieur Paul Monaghan kan dit probleem mogelijk nooit helemaal opgelost worden. De auto wisselt namelijk van een lichte achterkant bij het remmen naar onderstuur bij het insturen van de bocht. De komende race in Imola zal dus bepalend zijn voor het succes van Red Bull’s nieuwe aanpak. Lees ook: Red Bull doorbreekt stilte over de rol van Max Verstappen bij protest tegen George Russell Lees ook: Williams onthult wie volgend jaar hun teambaas is Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 FIA kondigt plotseling ontslag aan Formule 1 Red Bull doorbreekt stilte over de rol van Max Verstappen bij protest tegen George Russell Formule 1 Williams onthult wie volgend jaar hun teambaas is Formule 1 Robert Doornbos durft het aan en verklapt waar Max Verstappen in 2026 rijdt Formule 1 Nico Rosberg onthult bizar Ferrari-gerucht: verhuizing op komst Formule 1 Charles LecLerc niet blij met actie van Lewis Hamilton: ‘Ik haat het’